Iranian Agriculture News Agency

آغاز یک پروژه نذر برای کودکان

پروژه «نذر درخت» با هدف آموزش و مشارکت واقعی کودکان و دانش‌آموزان مراکز محروم تهران آغاز به کار کرد


پروژه «نذر درخت» با هدف آموزش و مشارکت واقعی کودکان و دانش‌آموزان مراکز محروم تهران آغاز به کار کرد .

به گزارش «پارسینه»، محمد مظاهری - مشاور عالی پروژه داوطلبانه نذر درخت - در آستانه هفته منابع طبیعی اعلام کرد: نذر درخت، یک فرهنگ و رسم تاریخی در ایران و ملل متمدن دیگر بوده که شکل امروزین آن در بین بیش از 70 کشور اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی پاس داشته شده و در قالب روز جهانی درختکاری نمایش داده می‌شود .

وی افزود: هرچند در فرهنگ غربی، منشاء این روز را 10 آوریل 1872 اعلام می‌کنند، اما بنا به گواهی شواهد و مستندات تاریخی، فرهنگی و مذهبی، کاشت درخت با نیت عام‌المنفعه همزمان با شکل‌گیری اولین حکومت‌ها در میان پیشینیان ما قدمت داشته و در عین حال، رهبران دینی و اسلامی نیز در سفارشات و احکام عمومی و اجتماعی خود این سیره و وقف را سفارش کرده‌اند .

مظاهری با یادآوری ضرورت احیای منابع طبیعی و پوشش سبز در شهرها و حاشیه کلانشهرها بر اجرای هدفمند پروژه‌های درختکاری در سطح پایتخت با بهره‌گیری از حضور داوطلبانه سازمان‌های مردم‌نهاد، موسسات و صنایع بخش خصوصی تاکید کرد .

وی درباره پروژه نذر درخت توضیح داد: با توجه به نقش و اهمیت طبیعت در سلامت شهروندان به خصوص عوارض و آثار آن در بین گروه‌های ویژه اجتماعی مانند معلولان و کودکان دارای محرومیت اقتصادی، این برنامه از سوی بنیان تنوع زیستی هامون به عنوان یک موسسه زیست‌محیطی با حمایت منابع طبیعی تهران و مجموعه توسن تکنو در سطح اردوگاه‌های دانش‌آموزی، مدارس، مراکز توانبخشی و نقاط فقیر گیاهی شهر به مدت پنج سال (پایلوت) اجرا خواهد شد .

این مدیر صنعت نرم‌افزاری بانکداری کشور همچنین افزود: در مرحله اول افتتاح نذر درخت در تهران طی هفته جاری کاشت 1000 اصله درخت در شش مدرسه و مرکز توانبخشی معلولان از منطقه شرق، شمال غرب و همچنین یک اردوگاه حاشیه‌ای در محدوده پاکدشت ورامین هدف قرار گرفته است .

طرح این پروژه دو سال قبل به مدیریت منابع طبیعی استان تهران ارائه شده بود و با توجه به مشارکتی بودن آن، فاقد هرگونه هزینه مالی برای دولت و سازمان‌های عمومی و شهری است. برگزارکنندگان این طرح امیدوارند سازمان محیط زیست، شهرداری و صنایع و موسسات دولتی و خصوصی بتوانند سهمی در اجرای پروژه ایفا کنند .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید