Iranian Agriculture News Agency

4 صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در کشور تشکیل می‌شود

براساس موافقت شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، در سال 94 چهار استان فارس، کرمان، یزد و چهارمحال و بختیاری صاحب صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی خواهند شد.

مجری طرح تأسیس صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی و مشاور سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: براساس موافقت شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، در سال 94 چهار استان فارس، کرمان، یزد و چهارمحال و بختیاری صاحب صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی خواهند شد.
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، احمدرضا لعلی‌نیا با اشاره به این که شرط تشکیل صندوق‌های منابع طبیعی در بالغ بر 15 استان کشور محقق شده است، گفت: در این راستا مجمع عمومی موسس صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
مجری طرح تأسیس صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی با بیان این که از سال 1393 تاسیس صندوق‌های استانی حمایت از توسعه منابع طبیعی در دستور کار جدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است؛ تصریح کرد: در این راستا اقدام لازم برای تشکیل تعاونی‌های تخصصی و فراگیر شهرستانی منابع طبیعی در 400 شهرستان کشور صورت پذیرفته است که اکنون در شرف تشکیل 300 شرکت تعاونی در 300 شهرستان کشور هستیم.
این مسوول، با بیان این که برای تشکیل صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی استانی سه شرط قرار داده‌ایم؛ اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های تعاونی فراگیر در حداقل 70 درصد شهرستان‌های استان و عضویت حداقل 10 درصد مخاطبان مردمی و بهره‌برداران عرصه منابع طبیعی استان‌ها شرط اول است.
وی افزود: شرط دوم، تامین سهم مشارکت دولت از مبادی قانونی مربوطه از جمله فروش املاک و اموال وزارت جهاد کشاورزی و منابع در اختیار استانداران و شرط سوم، تدوین طرح تاسیس صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی استانی با تایید شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است.
لعلی‌نیا بیان کرد: یکی از مهمترین چالش‌های عرصه‌های منابع طبیعی بحث توسعه سرمایه‌گذاری در محورهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... است.
وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده است؛ تنها سرمایه‌گذار اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی، در دهه‌های گذشته دولت بوده است؛ به گونه‌ای که میزان این سرمایه‌گذاری نسبت به ارزش کالا و خدمات تولیدی منابع طبیعی، تنها 17 صدم درصد است.
مشاور سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: در زمینه سرمایه‌گذاری اجتماعی نیز کمتر از 10 درصد مخاطبان مردمی عرصه‌های منابع طبیعی در قالب تشکل‌های منظم ساماندهی شده‌اند. بنابراین ما تصور می‌کنیم که با تاسیس صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی می‌توان در راستای کاهش چشمگیر این دو چالش در عرصه های منابع طبیعی تاثیرگذار بود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید