Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل تعاونی دامداران امیدیه خوزستان:

انباشتگی دام‌ها با تداوم نبود صادرات دام زنده به کشورهای عربی/ درخواست خرید تضمینی دام زنده

طی ماه‌های اخیر دامداران، به‌ویژه واحدهای پرواربندی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که انباشتگی یکی مهم‌ترین آنها است.

انباشتگی دام‌ها با تداوم نبود صادرات دام زنده به کشورهای عربی/ درخواست خرید تضمینی دام زنده


طی ماه‌های اخیر دامداران، به‌ویژه واحدهای پرواربندی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که انباشتگی یکی مهم‌ترین آنها است.

مدیرعامل تعاونی دامداران امیدیه خوزستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: معاونت امور دام اگرچه دستاوردهای قابل تحسینی در این دو سال داشته، اما اکنون باید تکلیف دامداران را برای ادامه راه در عرصه تولید مشخص کند.

ایمان چرغانیان افزود: در شرایطی که دامداران کشور با مشکل مازاد تولید و انباشتگی روبه‌رو هستند، برخی برای واردات گوشت از کشورهای مختلف برنامه‌ریزی می‌کند.

به گفته وی، اگر دولت به دنبال واردات است، پس دامداری‌ها را تعطیل کند، اما اگر سنگ حمایت از تولید را به سینه می‌زند، باید آن را در عمل نیز نشان دهد و راه را برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی این قشر، باز بگذارد.

مدیرعامل تعاونی دامداران امیدیه خوزستان خاطرنشان کرد: اکنون گوشت برزیلی با قیمتی کمتر از 20 هزار تومان در بازار مصرف به فروش می‌رود. این در حالی است که قیمت گوشت تولید داخل، روزبه‌روز گران‌تر می‌شود و مصرف‌کنندگان که اکثراً قدرت خرید پایینی دارند،‌ به خرید این محصول تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

چرغانیان تصریح کرد: دولت باید راهکارهای کاهش هزینه تولید را در طرح‌های اجرایی ببیند و قیمت خوراک را تثبیت کند؛ از طرفی، با باز نگه داشتن راه صادرات، ارزآوری را افزایش دهد. این در حالی است که بروکراسی‌های اداری برای قرنطینه و انتقال دام‌ها به قدری هزینه‌بر و زمان‌بر است که حتی کشور خریدار را هم کلافه می‌کند.

وی یادآور شد: اکنون حدود چهارهزار رأس دام پرواری در این شهرک وجود دارد که حداقل یک‌هزار رأس آن مازاد است، اما خریداری برای آن وجود نداشته و دامدار در این شرایط، به شدت احساس بلاتکلیفی می‌کند؛ از طرفی نیز حدود دو ماه است که راه صادرات بسته شده و مشتریان خارجی را از دست داده‌ایم.

این فعال اقتصادی در پایان پیشنهاد داد: چه اشکالی دارد که در این برهه از زمان، خرید تضمینی دام زنده از طرف دولت اجرا شود؟ همانطور که برای شیر یا محصولات دیگر، این اتفاق افتاد و مقداری از آشفتگی بازار کاست؛ بنابراین خرید تضمینی در این زمان، شاید فکر بهتری برای کنترل شرایط باشد./

V-941217-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید