Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح تحقیقاتی برآورد توده زنده ماهیان کف‌زی هرمزگان:

ذخایر فانوس‌ماهیان بالاست، ممنوعیت صید نداریم/ روند کاهشی تولید گونه‌های هامور و کفشک در کشور

در راستای حفظ ذخایر دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، فانوس‌ماهیان ذخایر دو میلیون تنی در سال دارند، اما برخی گونه‌ها همچون هامور و کفشک با صید سالانه 60 هزار تنی در معرض کاهش قرار دارند.

ذخایر فانوس‌ماهیان بالاست، ممنوعیت صید نداریم/ روند کاهشی تولید گونه‌های هامور و کفشک در کشور


در راستای حفظ ذخایر دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، فانوس‌ماهیان ذخایر دو میلیون تنی در سال دارند، اما برخی گونه‌ها همچون هامور و کفشک با صید سالانه 60 هزار تنی در معرض کاهش قرار دارند.

مجری طرح تحقیقاتی برآورد توده زنده ماهیان کف‌زی هرمزگان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بر اساس برآوردهای انجام‌شده، از آنجا که فانوس‌ماهیان در اعماق بسیار زیاد آب زندگی می‌کنند و ذخیره‌ای در حد دو میلیون تن در سال دارند، بنابراین اجازه برداشت در تمام طول سال را دارند.

رضا دهقانی افزود: این گونه از ماهیان طول عمر کوتاهی دارند و حداکثر دو تا سه سال عمر می‌کنند؛ بنابراین زاد و ولدشان نیز بیشتر بوده و صید توسط تورهای کیسه‌ای عمیق، مشکلی در ادامه نسلشان به‌وجود نمی‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از ماهیان در چنین عمقی قادر به زندگی نیستند و گاهی ممکن است تن‌ماهیان و ماهیان یال‌اسبی از فانوس‌ماهیان به‌عنوان غذا استفاده کنند؛ بنابراین اینکه گفته می‌شود ذخایر استراتژیک فانوس‌ماهیان ایران رو به غارت است، درست نیست.

دهقانی ادامه داد: برخی ماهیان که سطح‌زی هستند، با قفس و تور قابلیت برداشت دارند و بسیاری کشورها صید آنها را در بیشتر مواقع آزاد اعلام می‌کنند که تن‌ماهیان جزو این گروه محسوب می‌شوند.

تورهای اسرائیلی ماهیان بزرگ را از بین می برد

مجری طرح تحقیقاتی برآورد توده زنده ماهیان کف‌زی هرمزگان تصریح کرد: چند سالی است که به صیادان ایرانی اجازه داده شده است که با شناورهای صیادی برای صید این گونه از آبزیان به آب‌های آزاد بروند.

وی یادآور شد: برخی ماهیان بومی خلیج فارس و دریای عمان به کرم‌ها و صدف‌های دریایی وابسته هستند؛ بنابراین صید بی‌رویه هریک از آنها می‌تواند مشکل‌ساز شود.

دهقانی تأکید کرد: صید این گونه از ماهیان که ازجمله آن می‌توان به هامور و کفشک اشاره کرد، طی سال‌های اخیر در هرمزگان به‌طور متوسط 60 هزار تن برداشت شده است که این مسئله در صورت ادامه، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

وی اظهار داشت: نوع دیگری از تورها به نام "اسرائیلی" معروف است که به‌دلیل نامرئی و نازک بودن، می‌تواند ماهیان بزرگ را در آب به دام بیندازد و به‌دلیل آنکه دیده نمی‌شود، حتی ممکن است از چشم صیاد نیز دور بماند و ماهیان گرفتارشده از بین بروند.

دهقانی همچنین گفت: برآورد تنوع گونه‌ای آب‌های دریایی مشکل بوده، اما لازم است صیادان در زمان‌های مجاز نسبت به صید اقدام کنند و به مقدار تعیین‌شده، برداشت را انجام دهند تا عاقبت گونه‌های موجود همچون ماهیان خاویاری نشود.

زمان، مکان و سایز صید قابل تعریف است

مجری طرح تحقیقاتی برآورد توده زنده ماهیان کف‌زی هرمزگان در ادامه افزود: برخی گونه‌های خاص پس از بررسی‌هایی که با تعاونی‌های صیادی و بخش‌های دیگر انجام شده، زمان، مکان و سایز صید برایشان تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده در فصل تخم‌ریزی گونه‌های آبزیان، ممنوعیت صید اعلام می‌کنند تا ذخایر قدرت بازسازی داشته باشند.

دهقانی درباره میگو نیز ادامه داد: در نیمه دوم مهر و آبان‌ماه اعلام صید می‌شود و به مدت 45 روز صید میگو آزاد بوده و بقیه ایام سال این ذخایر باید تجدید شود؛ بنابراین اجازه صید داده نمی‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: صیادان باید موازین صید را در زمان‌های تعیین‌شده رعایت کنند تا گونه‌های آبزیان موجود در کشور به ورطه نابودی نرود./

M-941217-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید