Iranian Agriculture News Agency

رهاماندن فیل ها و گرفتن مورچه ها

دانه‌درشت‌های قاچاق میوه در سوگیری سازمان تعزیرات کجا هستند؟

در حالی که فعالان بازار معتقدند حجم قاچاق میوه‌های موجود در سطح شهر تهران گاهی از 10 تریلی 24 تنی به‌صورت هفتگی فراتر می‌رود و چنین محموله‌های حجیمی از چشم نیروی انتظامی و دیده‌بانان مرزی به دور مانده یا در سردخانه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است؛ اما عوامل اصلی واردکننده هنوز شناسایی نشده اند و محدود شدن برخورد ها صرفا در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران که بخشی از میوه‌های وارداتی یا قاچاق در صورت تأیید عرضه شده است، نباید منجر به از دست رفتن آبروی افراد هرچند متخلف شود.

دانه‌درشت‌های قاچاق میوه در سوگیری سازمان تعزیرات کجا هستند؟

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - فاطمه مهردادیان:


در حالی که فعالان بازار معتقدند حجم قاچاق میوه‌های موجود در سطح شهر تهران گاهی از 10 تریلی 24 تنی به‌صورت هفتگی فراتر می‌رود و چنین محموله‌های حجیمی از چشم نیروی انتظامی و دیده‌بانان مرزی به دور مانده یا در سردخانه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است؛ اما عوامل اصلی واردکننده هنوز شناسایی نشده اند و محدود شدن برخورد ها صرفا در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران که بخشی از میوه‌های وارداتی یا قاچاق در صورت تأیید عرضه شده است، نباید منجر به از دست رفتن آبروی افراد هرچند متخلف شود.

قاچاق میوه طی سال جاری افزایش یافت، به‌طوری که وزیر جهاد کشاورزی در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که قاچاق صورت‌گرفته در بازار داخلی کشور به‌صورت سازمان‌یافته است و باید وزارت کشور، ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق و دیده‌بانان مرزی در برابر آن پاسخگو باشند.

محمود حجتی همچنین از ضرورت به میدان آمدن شورای شهر و شهرداری تهران برای جلوگیری از عرضه میوه‌های قاچاق سخن گفت؛ با این وجود، اخباری که طی روزهای اخیر در مبارزه با کالای قاچاق منتشر می‌شود، به منزله رها کردن فیل‌ها و گرفتن مورچه‌ها بوده است!

در هفته جاری در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تعزیرات حکومتی، جوابیه‌ای به یکی از اتحادیه‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران داده شد که در آن رئیس این اتحادیه را مجرم اعلام کرده و زمینه عزل وی را نیز اعلام کرده است.

در متن خبر منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان آمده است: رئیس اتحادیه به وظیفه نظارت خود عمل نکرده و حتی یک متخلف را نیز به تعزیرات معرفی نکرده است... رئیس اتحادیه در مواردی نه‌تنها با تخلف برخورد نکرده، بلکه حمایت کرده و از زمان تصدی، نابسامانی مجدد شکل گرفته است. صاحب حجره که حدود یک سال است رئیس اتحادیه شده، توقع داشته که از حجره وی بازرسی و به تخلف رسیدگی نشود.


دانه‌درشت‌های قاچاق میوه جستند

در بند (13) جوابیه منتشرشده در سازمان تعزیرات حکومتی آمده است: مسئله این است که رئیس اتحادیه باید سرمشق دیگران باشد، نه اینکه با رفتارهای غیرمتعارف و حرف‌های غیرمنطقی باعث شود شش نفر از اعضای هیأت‌مدیره مخالفت خود را با ایشان وارد کنند، دستگاه‌های نظارتی نیز از ایشان حمایت نکنند و توبیخ شود و عزل ایشان در دستور کار باشد.


بازرس اتحادیه میوه و تره‌بار و عضو هیأت‌مدیره این اتحادیه در گفتگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: مدیریت حاضر در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، نظیر سایر همه مدل‌های مدیریتی با انتقاداتی روبه‌رو است، اما آنچه با فرافکنی طی چند روز اخیر علیه یک شخص با محوریت سازمان تعزیرات حکومتی به اجرا درآمد، فرافکنی و از بین بردن آبروی چندده‌ساله کاسبان میدان است.

صدقی می‌افزاید: وقتی بابک زنجانی دارای پرونده‌ای با بزرگی اختلاس 22 میلیارد یورویی است و تا ژیش از اعلام حکم اعدام دیروز در اخبار، از وی به‌عنوان "ب.ز" یاد می شد و به‌منظور جلوگیری از ریختن آبروی وی، نام و صورت وی در رسانه‌ها منتشر نمی‌ گردید؛ چگونه است بدون تشکیل شدن دادگاه و قطعی شدن اتهام و بدون ارائه فرصت دفاع، در رسانه‌ها از شخصی به‌عنوان متخلف نام برده می‌شود که هنوز فرصت دفاع از خود را پیدا نکرده است؟

وی خاطرنشان می‌کند: وقتی از مبادی ورودی ماهانه 10 تریلی 24 تنی مملو از میوه‌های قاچاق وارد کشور می‌شود؛ چرا مبادی ورودی که تحت نظارت نیروی انتظامی است و مورد نظارت قرار دارد، بازرسی نمی‌شود و با متخلفان دانه‌درشت واردکننده برخورد نمی‌شود، اما با عرضه‌کنندگان 300 - 400 کیلویی میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار برخوردی می‌شود که از حیث انتفاع خارج شوند و نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؟

صدقی ادامه می‌دهد: اینجانب نظیر همه اعضای هیأت‌مدیره با حمایت از تولیدکنندگان داخلی موافقم، اما شیوه‌ای که برای برخورد با متخلفان در دستور کار قرار می‌گیرد، باید نزدیک به انصاف و اعتدال باشد.


سیکل معیوب بازتوزیع میوه‌های قاچاق اصلاح شود

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار در گفتگو با ایانا می‌گوید: هرچند جلوگیری از عرضه میوه‌های قاچاق مورد تصویب قرار گرفته و خارج کردن آنها از چرخه عرضه مورد تصریح بوده است، اما هرگز تصویری از امحای میوه‌های قاچاق دیده نشده است.

علیرضا شیرین‌کار تصریح می‌کند: برخی افراد فاقد مجوز به شکل نمایشی حجم بسیار کوچکی از میوه‌های قاچاق را در میدان در معرض دید عموم قرار می‌دهند و متقاضیان خارج از میدان، محموله‌های خود را تحویل می‌گیرند.

وی یادآور می‌شود: اگر قرار است با عرضه میوه‌های قاچاق برخورد شود، باید گلوگاه‌های عرضه، سردخانه‌های خارج از میدان میوه و تره‌بار مورد رصد قرار گرفته و با متخلف برخورد شود.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای هیأت‌مدیره، رئیس اتحادیه را حامی قاچاقچیان میوه می‌دانند یا خیر، تأکید می‌کند: اگر در حجره‌های تحت تملک وی، کالاهای قاچاق پیدا شده، خود رئیس اتحادیه باید پاسخگو باشد و اگر به لحاظ قانونی مجرم شناخته شود، می‌تواند با برخورد قانونی مجازات شود، اما از بین رفتن آبرو و حیثت کسبه در میدان، بدعت درستی نیست.

شیرین‌کار می‌افزاید: پیش از این، طی نامه‌ای به اتاق اصناف، مخالفت خود را با رفتارهای مدیریتی رئیس اتحادیه اعلام کرده‌ایم، اما معتقدیم سازمان بازرسی تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و ... دارای اکیپ‌هایی هستند که برای محرز شدن جرم و مبارزه با قاچاق، نیازی به از بین بردن آبروی اشخاص ندارند.

وی خاطرنشان می‌کند: به‌نظر می‌رسد شیوه مبارزه با کالاهای قاچاق در میدان مرکزی باید به‌گونه‌ای باشد که محموله‌ها امحاء شده و از چرخه تولید خارج شوند، نه آنکه به شکل دیگری دوباره در سیکل توزیع قرار گیرند./

F-941216-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید