Iranian Agriculture News Agency

عقب‌نشینی خلافکاران بازار میوه‌های قاچاق/ بازار آرام برای میوه و تره‌بار شب عید

روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود و باز هم مردم به جای آنکه آرامش نسبی خود را حفظ کنند، باید در فکر آن باشند که مایحتاج مصرفی خود را از قبیل میوه، آجیل و شیرینی و مواد پروتئینی همچون گوشت، مرغ و ماهی را از نمایشگاه‌ها و مراکز عرضه مستقیم تهیه کنند تا هم به‌موقع نسبت به خرید اقدام کنند و علاوه بر آن، با نبود آن روبه‌رو نشوند.

عقب‌نشینی خلافکاران بازار میوه‌های قاچاق/ بازار آرام برای میوه و تره‌بار شب عید

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مژگان ستار:

روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود و باز هم مردم به جای آنکه آرامش نسبی خود را حفظ کنند، باید در فکر آن باشند که مایحتاج مصرفی خود را از قبیل میوه، آجیل و شیرینی و مواد پروتئینی همچون گوشت، مرغ و ماهی را از نمایشگاه‌ها و مراکز عرضه مستقیم تهیه کنند تا هم به‌موقع نسبت به خرید اقدام کنند و علاوه بر آن، با نبود آن روبه‌رو نشوند و امسال نیز همچون سال‌های گذشته برای میوه و تره‌بار مصرفی مردم علاوه بر میادین، 100 واحد صنفی نیز عرضه میوه شب عید را عهده‌دار هستند و در مجموع 140 محل به عرضه سیب و پرتقال به قیمت مصوب اقدام خواهند کرد که به گفته مسئولان، از 20 اسفندماه عرضه به قیمت مصوب آغاز می‌شود و قیمت نیز از یک روز قبل اعلام می‌شود.

هرساله در کنار این گفته مسئولان که تمامی مایحتاج مردم به‌وفور در بازار فراوان است، زمزمه‌هایی نیز در بخش خشکبار و آجیل قابل توجه است که نشان از گرانی آن دارد، در حالی که گزارش‌های منعکس‌شده و مصاحبه با مسئولان تولیدکننده کشور حکایت از آن دارد که این تنها جوسازی بوده و هیچ کمبودی در کشور نداریم، اما در بخش میوه و تره‌بار، نایب‌رئیس اتحادیه باغداران از موج ایجادشده سر میوه‌های قاچاق حمایت می‌کند و می‌گوید: لازم است دست خلافکاران همچنان رو شود تا به سردسته واردکنندگان محصولات فوق برسیم.

عقب‌نشینی خلافکاران میوه‌های قاچاق طی چند هفته اخیر

مجتبی شادلو می‌افزاید: یک بازار روشن باید متکی بر تولید داخل باشد و در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، لازم است که هرچه سریع‌تر دست این افراد رو شود؛ به‌گونه‌ای که طی دو - سه هفته اخیر، خلافکاران ترسو و دروغگو عقب‌نشینی کرده‌اند و در حال حاضر از عرضه گسترده میوه‌های قاچاق در سطح کشور جلوگیری شده است.

وی درباره میوه و تره‌بار مصرفی مردم در ایام عید خاطرنشان می‌کند: ذخایر کشور در بخش سیب، پرتقال، کیوی، خیار و گوجه‌فرنگی به اوج رسیده است؛ به‌گونه‌ای که دوبرابر سال گذشته ذخیره داریم.

شادلو ادامه می‌دهد: مردم هیچ نگرانی از لحاظ کمبود نداشته باشند و حتی نسبت به خرید به مقدار زیاد نیز جلوگیری کنند؛ زیرا تره‌بار محصولی فسادپذیر است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر در عمده‌فروشی‌ها قیمت سیب از هر کیلوگرم 700 تا دوهزار و 800 تومان متغیر است و قیمت پرتقال نیز 700 تا دوهزار تومان است و علاوه بر آن، قیمت کیوی در عمده‌فروشی‌ها یک‌هزار تا دوهزار و 500 تومان منطقی است.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران یادآور می‌شود: قیمت گوجه‌فرنگی نیز یک‌هزار و قیمت خیار یک‌هزار و 500 تومان است و خرده‌فروشی‌ها مجاز هستند در نهایت 25 درصد افزایش قیمت را بر قیمت‌های عمده خود لحاظ کنند.

شادلو تأکید می‌کند: امسال بیش از چهار میلیون تن مرکبات و 3.5 میلیون تن سیب تولید شد که این ارقام بیش از نیاز کشور است و در حالی که بازارهای صادراتی تقریباً تعطیل شده، ممکن است این مقدار میوه با استقبال مردم در ایام عید روبه‌رو نشود و مشکلات بعدی و ثانویه‌ای به‌وجود آید.

بازارهای صادراتی وضیت خوبی ندارد

وی معتقد است: بازار صادراتی کشور عربستان که بخش عمده‌ای از میوه و تره‌بار ایرانی را شامل می‌شد، به‌دلیل مشکلات سیاسی تعطیل شده است و علاوه بر آن، به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادراتی نداریم؛ همچنین کشور عراق نیز با کم و کاستی‌هایی در صادرات محصولات کشاورزی روبه‌رو هستیم. کشور روسیه نیز به‌دلیل مشکلات گمرکی، صادرات موفقی را تاکنون در این بخش نداشته‌ایم.

شادلو همچنین می‌گوید: مردم در ایام عید به‌طور قطع با هیچ تغییر قیمتی در بخش میوه و تره‌بار روبه‌رو نخواهند بود و به‌دلیل در دسترس بودن میوه در ایام عید، نگرانی از این بابت نداشته باشند.

به‌طور قطع تولیدکنندگان کشورمان در محصولات مختلف مورد نیاز مردم به ارقام مناسبی دست یافته‌اند، به‌گونه‌ای که در بخش عشایری و تولیدات دامی میزان تولید آنقدر بالا است که تولیدکنندگان با مشکل مازاد روبه‌رو هستند و جو قیمتی حاکم‌شده در بازار به‌دلیل نوسانات نزدیک به ایام عید است و همچنین در بخش ماهی نیز هیچ کمبودی وجود ندارد؛ پس دلیلی برای نگرانی نیست، زیرا در کشور ایران محصولات تولیدی به‌وفور یافت می‌شود./

M-941217-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید