Iranian Agriculture News Agency

رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی عنوان کرد:

توزیع و جابه‌جایی نهال مثمر با شناسه و گواهی سلامت

توزیع و جابه‌جایی نهال مثمر از هرگونه و رقم باید یا شناسه و گواهی جابه‌جایی و سلامت در سراسر کشور صورت گیرد.

توزیع و جابه‌جایی نهال مثمر با شناسه و گواهی سلامت


توزیع و جابه‌جایی نهال مثمر از هرگونه و رقم باید یا شناسه و گواهی جابه‌جایی و سلامت در سراسر کشور صورت گیرد.
یه گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، صغری خوشکام رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: گواهی جا به جایی و سلامت نهال مثمر 21 روز اعتبار دارد و در صورتی که در این بازه زمانی، نهال جابه‌جا نشود، نمایندگان سازمان حفظ نباتات برای ارزیابی باید به نهالستان مراجعه و به طور مجدد، گواهی صادر کنند.
وی اظهار داشت: شناسه در واقع مشخصات لازم یک نهال است و گواهی سلامت نهال توسط کمیته فنی نهال برای نهالستان‌های دارای مجوز و شناسه که قرار است نهال یارانه دار یا نهال آزاد توزیع کنند، صادر می‌شود.
خوشکام گفت: قبل از جابه جایی، نمایندگان سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، از نهال‌ها بازدید و گواهی جابه‌جایی و سلامت را سازمان حفظ نباتات صادر می‌کند.
وی در عین حال به موضوع استاندارد بودن نهال نیز اشاره و تصریح کرد: نهال‌ها هنگام جا به جایی و توزیع باید دارای شرایط فیزیکی خاص از نظر طول، قطر و شاخ و برگ باشند و این استاندارد فیزیکی هر دو سال یک بار به روز می‌شود.
رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی با بیان این که هم اکنون در حال بازبینی استاندارد گل‌محمدی هستیم، اذعان داشت: توسعه نهال گل‌محمدی به عنوان گونه مقاوم در اراضی شیبدار و شرایط تنش‌های محیطی در اولویت قرار دارد.
وی ادامه داد: با توجه به فصل جابه‌جایی از استان‌ها خواسته‌ایم که شرایط مربوط به جابه جایی نهال را رعایت کنند از جمله آن که جابه‌جایی هرگونه نهال از منطقه آلوده قرنطینه‌ داخلی باید با نظارت کامل و منوط به اخذ مجوز از مدیریت حفظ نباتات استان مقصد انجام گیرد.
خوشکام، ممنوعیت جابه‌جایی هرگونه نهال بدون شناسه و گواهی سلامت از نهالستان‌های دارای مجوز و صدور گواهی بهداشت به تفکیک نوع گونه نهالستان تولیدکننده و تعداد نهال را از دیگر شرایط جابه‌جایی بیان کرد.
وی در مورد همکاری معاونت امور باغبانی در هفته درختکاری نیز گفت: درختان مثمر زیرنظر باغبانی است و در هفته درختکاری، تمرکز روی درختان غیرمثمر است، با این حال در این هفته با توجه به تولید 60 میلیون اصله نهال می‌توانیم با برنامه‌ریزی و فرآیندهای خاص که مورد نظر دولت باشد، جایگاه خود را داشته باشیم.
خوشکام خاطر نشان کرد: در گذشته طی هفته درختکاری، معاونت امور باغبانی، نهال‌های زیتون توزیع می‌کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید