Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان چای کشور خبر داد:

پیش‌بینی تولید 22 هزار تن چای خشک در سال جدید/ احیای 5000 هکتار باغ رهاشده

با افزایش روحیه امید در بین چایکاران استان‌های شمالی و احیای پنج‌هزار هکتار باغ رهاشده پیش‌بینی می‌شود تولید چای خشک به 22 هزار تن برسد.

پیش‌بینی تولید 22 هزار تن چای خشک در سال جدید/ احیای 5000 هکتار باغ رهاشده

رئیس سازمان چای کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بازگشت باغ‌های رهاشده چای به تولید به‌دلیل حمایت ‌ای دولت تدبیر و امید در افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، تأمین به‌موقع اعتبارات، تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و... است.

محمدولی روزبهان افزود: سال گذشته سه‌هزار هکتار از باغ‌های رهاشده احیا شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود دوهزار هکتار دیگر به این سطح اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: روحیه امید در چایکاران و کارخانه‌ها تقویت شده و امیدواریم شاهد افزایش تولید و کاهش واردات و خروج ارز از کشور طی سال‌های آینده در صنعت چای باشیم.

روزبهان ادامه داد: سال گذشته سطح باغ‌های چای به 21 هزار هکتار رسید و برای حداقل دوهزار و 100 نفر اشتغال مستقیم و برای سه‌هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات به‌زراعی همچون هرس و تغذیه در باغ‌های چای در حال انجام است، تصریح کرد: تعداد زیادی از چایکاران در باغ‌های رهاشده‌ای که گاهی ارتفاع بوته‌های چای به یک متر می‌رسد، در حال انجام عملیات به‌زراعی هستند و امسال به عرصه برخواهند گشت.


روزبهان یادآور شد: احیای سه‌هزار هکتاری باغ‌های چای باعث افزایش چهارهزار تنی محصول چای شد و در سال جدید اگر سطح باغ‌های احیاشده به پنج‌هزار هکتار برسد، افزایش شش‌هزار تنی محصول قابل پیش‌بینی است.

افزوده شدن 6000 تنی تولید محصول چای

رئیس سازمان چای کشور تأکید کرد: اگر ضریب تبدیل هر کیلوگرم برگ سبز چای 22.5 درصد باشد شش‌هزار تن به کل تولید افزوده می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال جدید پیش‌بینی می‌شود حدود 12 درصد به تولید محصول چای افزوده شود؛ به‌گونه‌ای که تولید 22 هزار تنی محصول چای را متصور هستیم و علاوه بر آن شاهد افزایش اشتغال در حوزه چای خواهیم بود.

روزبهان همچنین گفت: در سال جاری 19 هزار و 536 تن چای خشک از 87 هزار تن برگ سبز استحصال شد.

وی با اعلام پرداخت تسهیلات به‌زراعی افزود: تاکنون 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای انجام عملیاتی همچون هرس،تغذیه و... پرداخت شده است.

روزبهان ادامه داد: افزایش انگیزه در کارخانه‌های چای و مردم جامعه در خرید چای ایرانی به چشم می‌خورد؛ به‌گونه‌ای که 95 درصد تولید چای سال گذشته به فروش رفته است.

وی درپایان خاطرنشان کرد: به شرطی که شرایط جوی یاری کند، شاهد سالی پرتولید در صنعت چای هستیم.

گفتنی است، جمع تسهیلات به‌زراعی ۱۵۲ میلیارد ریال بوده است که بدون بهره و کارمزد و با بازپرداخت پنج ساله به چایکاران اعطا شده است و مبلغ ۴۵ میلیارد ریال از روز پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه 13۹۴ به حساب چایکاران استان‌های گیلان و مازندران که عملیات به‌زراعی را در سال گذشته انجام داده بودند، پرداخت شد؛ به این ترتیب کلیه چایکارانی که عملیات به‌زراعی را انجام داده بودند و متقاضی دریافت تسهیلات بودند، بهره‌مند شدند./

M-941215-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید