Iranian Agriculture News Agency

دوستی دوباره ایران و نروژ از راه دریاها/ رهایی شیلات از وابستگی با قفس‌های پرورشی درون آب

بعد از سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در قشم و ایجاد مرکز تکثیر بچه‌ماهی توسط متخصصان آن کشور، نروژ نیز برای عقب نماندن از قافله و پس از رفع موانع تجاری با ایران، دست به دامان همایشی شد که با همت شش شرکت بزرگ این کشور و متخصصان ایرانی در سالن همایش‌های سازمان شیلات به مرحله اجرا رسید.

دوستی دوباره ایران و نروژ از راه دریاها/ رهایی شیلات از وابستگی با قفس‌های پرورشی درون آب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، پنج‌شنبه هفته گذشته، سازمان شیلات شاهد رفت و آمد متخصصان داخلی و خارجی بود که همگی در زمینه آبزیان مهارت داشتند و به نوعی می‌توان گفت که نخبگان و سرمایه‌گذاران مرتبط در یکجا متمرکز شده بودند.

شاید نروژی‌ها در دوره‌های قبلی ورود به ایران، تا به این اندازه مشتاق و باانگیزه به‌نظر نمی‌رسیدند. آنها این بار آمده بودند تا هم حرف‌های مسئولان ایرانی را در زمینه پرورش آبزیان بشنوند و هم تجربیات و ماشین‌آلات‌شان را به متخصصان داخلی منتقل کنند. به همین مناسبت، این روز از طرف رئیس سازمان شیلات، به نام روز آبزی‌پروری ایران و نروژ معرفی شد و مبنای آغاز طرحی قرار گرفت که در آن تبادلات تجاری در زمینه تکنولوژی و ماشین‌آلات، بین دو کشور، رنگ و رویی تازه به خود می‌گیرد.

از نظر رئیس سازمان شیلات کشور، حدود 12 سال پیش شرکت‌های نروژی طبق برآوردی که از آب‌های ایران انجام دادند، ظرفیت آبزی‌پروری در این مناطق را یک میلیون تن تخمین زدند. اگرچه طی سال‌های گذشته تحقیق و توسعه این کسب‌وکار با کندی صورت گرفت، اما با روی کار آمدن دولت جدید و اولویت قرار دادن هدف‌های بزرگ تولید، غبار از آینه آب‌های شمالی و جنوبی زدوده شد و قفس‌های متعدد درون دریاها، امید رهایی از وابستگی و شروع صادرات را در دل سرمایه‌گذاران کاشت.

حسن صالحی معتقد است این همایش می‌تواند بستری برای انتقال تکنولوژی نروژی‌ها به ایران و استفاده از تجربیات آنها توسط متخصصان داخلی باشد. برای همین منظور هدف‌گذاری تولید 200هزارتن ماهی پرورشی برای پنج سال آینده یکی از اولویت‌های دولت یازدهم محسوب می‌شود.

صالحی ضمن معرفی مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری، همکاری ایران و نروژ را بسیار گسترده معرفی کرد و نوع مشارکتی را مهم‌تر از بقیه مدل‌ها دانست. هرچند قرار است نروژی‌ها برای تامین تجهیزاتی مانند تور، شناور، قفس و غیره در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

طبق گفته این مقام مسئول، در سال پایانی برنامه ششم برای رسیدن به هدف تولید 200 هزار تنی ماهی حداقل به هفت تا هشت‌هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است که این امر، همت و رغبت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را می‌طلبد.

حسین عبدالحی، معاون این سازمان نیز در حاشیه این همایش با اشاره به اینکه رسیدن به اهداف مورد نظر، همکاری سازمان‌های دیگر مانند دامپزشکی، محیط‌زیست و نهادهای مرتبط را نیاز دارد، تامین تسهیلات برای پرورش ماهی در قفس را بلامانع معرفی کرد و صندوق توسعه و بانک کشاورزی را برای این موضوع آماده دانست.

همچنین رئیس انجمن دوستی ایران و نروژ در این باره گفت: باید عملکرد هوشمندانه، سرلوحه کار ایران بوده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور کار قرار دهد.

داوود حیدری افزود: به شدت مخالف تجارت یکطرفه نروژی‌ها با ایران هستم، بلکه تکنولوژی و مهندسی ادوات مختلف باید به متخصصان داخلی آموزش داده شده تا بعد از مدتی، نیازهای کشور را خودمان تامین کنیم. این به دقت و هوشمندی ایران نیاز دارد.

سخنان رئیس انجمن دوستی ایران و نروژ در حالی است که به گفته مدیرفروش خاورمیانه آکواگروپ نروژ، انگیزه اصلی ورود به بازار ایران فروش تجهیزات است؛ هرچند که این موضوع تنها هدف شرکت نیست.

به گفته حمیدرضا امامی، انتقال دانش فنی و آموزش به ایرانی‌ها در زمینه پرورش ماهی در قفس، ازجمله اهداف دیگری است که توسط شرکت‌های نروژی دنبال می‌شود.

وی که حدود 16 سال تحقیق و فرهنگ‌سازی پرورش ماهی در قفس در ایران را پیگیری کرده، معتقد است که کشور پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه دارد و می‌تواند محور اصلی صادرات غیرنفتی در ایران باشد./

V-941215-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید