Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران در گفتگو با ایانا:

چینی‌ها حتی یک فانوس‌ماهی از جنوب نبرده‌اند

رئیس سازمان شیلات ایران درباره فعالیت چینی‌ها در دریای عمان به ایانا گفت: ایران برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی از کشور چین دعوت کرده است تا کشتی‌های آنها در این منطقه حضور پیدا کنند.

چینی‌ها حتی یک فانوس‌ماهی از جنوب نبرده‌اند


حسن صالحی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه حتی یک عدد فانوس‌ماهی توسط چینی‌ها برده نشده است، افزود: منابع غنی و قابل توجهی از فانوس‌ماهیان در دریای جنوب فراهم است که برای بهره‌برداری از آنها تلاش‌های بسیاری انجام گرفت، اما به نتیجه مطلوب نرسید.

به گفته وی، بر اساس مطالعاتی که 30 سال پیش توسط نروژ، کره و فائو انجام شد، ظرفیت حدود 20 میلیون تنی فانوس‌ماهیان در اعماق 200 تا 300 متری دریای عمان به اثبات رسید؛ بنابراین ایران که با کشور عمان در استفاده از ذخایر این آب‌ها مشترک است، باید بتواند سهمی شایسته از آن داشته باشد.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ایران بدون صرف حتی یک ریال، از کشور چین دعوت کرد تا برای شناسایی نقاط مهم در این دریا حضور یافته و تکنولوژی‌های مرتبط را به ایرانی‌ها انتقال دهد، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ها به‌گونه‌ای پیش رود که تا سال آینده بیش از 50شناور ایرانی در آب‌های عمان به صید این ماهی بپردازد؛ این در حالی است که هدف‌گذاری برای سال 96 به آب انداختن حدود 100 شناور است.

به گفته صالحی، اگر دیر اقدام کنیم، این ظرفیت به کشورهای دیگر می‌رسد؛ بنابراین باید تلاش کرد تا سهم ایران در سال‌های آتی کمتر از 70 درصد نباشد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر محموله‌ای هم از این آب برده شده، مبنای صادراتی داشته و شرکت‌های ایرانی در آن دخیل بوده‌اند.

صحبت‌های رئیس سازمان شیلات در حالی است که طی چند روز گذشته خبری مبنی بر ورود 16فروند کشتی به آب‌های جنوبی برای صید فانوس‌ماهیان منتشر شد که برخی نگران شبهه تاراج شدند و این کشتی‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون 100 کانتینر 40 فوتی، ریبون‌فیش صید کرده‌اند./

V-941215-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید