Iranian Agriculture News Agency

مهار بیماری تب برفکی/ منشاء ویروس تب برفکی از عربستان و ترکیه است، نه پاکستان

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره مصرف گوشت قرمز بعد از شیوع بیماری تب برفکی در کشور گفت: اگرچه این بیماری جزو امراض مشترک بین انسان و دام طبقه‌بندی شده، اما این اتفاق بسیار نادر بوده و هنوز آماری از ابتلای انسان به‌طور جدی گزارش نشده است.

با شیوع بیماری تب برفکی، برخی نگرانی‌ها از مصرف گوشت قرمز افزایش می‌یابد که با توجه به گفته مسئولان سازمان دامپزشکی، این نگرانی بی‌مورد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره مصرف گوشت قرمز بعد از شیوع بیماری تب برفکی در کشور گفت: اگرچه این بیماری جزو امراض مشترک بین انسان و دام طبقه‌بندی شده، اما این اتفاق بسیار نادر بوده و هنوز آماری از ابتلای انسان به‌طور جدی گزارش نشده است.

داریوش جهان‌پیما با اشاره به اینکه کشتار دام در کشتارگاه‌ها با نظارت و رعایت کامل اصول بهداشتی صورت می‌گیرد، افزود: وقتی در واحدهای کشتار، با نظارت دامپزشک ورزیده، مناطق درگیر مثل قلم پا یا کله حذف می‌شوند، بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ زیرا باقی گوشت کاملا سالم بوده و قابل استفاده برای انسان است.

به گفته وی، شیوع این بیماری به‌دلیل ورود دام از پاکستان نیست؛ زیرا این سویه جدید ابتدا در عربستان و سپس در ترکیه مشاهده شد که اکنون نیز شمال غرب و غرب کشور بیشترین درگیری را دارند؛ این در حالی است که نه‌تنها میزان درگیری در مناطق شرقی بسیار کم بوده، بلکه سویه این بخش‌ها با نوعی که در کشور گسترش یافته، متفاوت است.

جهان‌پیما با بیان اینکه مؤسسه رازی، از مهرماه امسال حدود چهار ماه تولید واکسن را متوقف کرده بود و سازمان دامپزشکی برای مهار تب برفکی با مشکل کمبود واکسن روبه‌رو شد، ادامه داد: از طرفی هم ساخت واکسن سویه جدید حدود 2.5 ماه زمان برد؛ با این حال، سازمان تاکنون توانسته بیماری را مهار کند و واکسیناسیون را تا شعاع 30 کیلومتری مناطق پرخطر انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ورود بخش خصوصی در تولید انبوه واکسن و ارتقای سطح کیفی این محصولات، پیش‌بینی می‌شود که در سال 95 مشکلی از بابت شیوع گسترده تب برفکی نداشته باشیم./

V-941205-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید