Iranian Agriculture News Agency

قزاقستان درصدد صدور 13 تا 15 میلیون تن گندم است

برداشت نزدیک به 27 میلیون تن گندم در سال 2011 توسط قزاقستان ممکن است به این کشور امکان دهد 13 تا 15میلیون تن از آن (60 تا 80 درصد) را در سال جاری به صادرات اختصاص دهد.

به گزارش ایرنا ، خبرگزاری'کاپیلوس'، اعلام کرد ، این کشور علاوه بر فروش 9 تا 10 میلیون تن گندم و آرد تولیدی خود به اروپا از طریق روسیه و اوکراین، قصد دارد بخشی از محصول تولیدی خود را در خاورمیانه و آسیا به فروش برساند.

این خوش بینی از افزایش برداشت گندم قزاقستان در سال 2011 ناشی می شود، اما این تردید وجود دارد که قزاقستان بتواند با روسیه و اوکراین که سالیانه 50 تا 55 میلیون تن گندم برداشت می کنند، رقابت کند.

قزاقستان علاوه بر تامین امکانات حمل و نقلی مناسب برای جا به جایی این کالای راهبردی، باید محل ذخیره مناسب را در بنادر دریایی خود آماده کند.

قزاقستان در سال 2010 میزان 8.2 میلیون تن گندم و آرد پس از برداشت 12.2 میلیون تنی صادر کرد.

براساس گزارش شرکت دولتی قراردادهای غذا، این کشور حداقل 2.6 میلیون تن گندم در سیلوهای اضطراری خود دارد، در حالی که مصرف سالیانه داخلی آن 8 میلیون تن است.

رئیس اداره محصولات وزارت کشاورزی هدف پیش بینی شده برای سال جاری را با توجه به 7.8 میلیون تن گندم و آردی که در سال گذشته میلادی فروخته، واقع گرایانه دانست.

وارد کنندگان اصلی گندم و آرد قزاقستان ، جمهوری آذربایجان، بلاروس، جمهوری های آسیای میانه، اروپای غربی، ترکیه و افغانستان هستند.

عدم دسترسی مستقیم به دریای سیاه سب شده که قزاقستان یک ماه طول بکشد تا گندم صادراتی را تحویل خریداران دهد. این میزان دو تا سه برابر بیشتر از روسیه و اوکراین است. این کشور همچنین باید معادل 40 دلار حق ترانزیت بیشتر بابت هر تن گندم که از طریق روسیه حمل می شود، پرداخت کند.

به علت آنکه گندم باید از قزاقستان به راه های دور از جمله بنادر دریاهای سیاه، بالتیک و آزوف حمل شود، حق ترانزیت هر تن از این محصول حدود 100 دلار افزایش می یابد.

مدیر عامل شرکت دولتی قراردادهای غذا گفت: با این وجود گندم قزاقستان هنوز دارای کیفیت بالا و قیمت رقابتی است.

'بیبیت خان قبدرهامانوف'اضافه کرد: ما چنین زیر ساخت دشواری را از جماهیر شوروی سابق به ارث برده ایم، هرچند که مصرف گندم داخلی در زمان شوروی بسیار بیشتر بود.

وی با بیان آنکه فروش گندم و آرد به خاورمیانه، افغانستان، ترکیه، شمال آفریقا و جنوب شرق آسیا برای قزاقستان جذاب تر است، افزود: این نقاط اماکنی هستند که قزاقستان قصد دارد به آنجا برسد، هرچند که قبل از توسعه صادرات، قزاقستان نیازمند به پایانه های گندم در بنادر خود دارد.

وی گفت: ترانزیت از طریق روسیه سودی ندارد و علت آن نه تنها حمل طولانی و گران قیمت است، بلکه بازار نیز قبلا با گندم روسیه، اوکراین و اروپا اشباع شده است.

وی گفت: در اوائل سال 2013 راه آهن گرجستان به راه آهن ترکیه وصل خواهد شد و ساخت یک خط آهن از قزاقستان از طریق ترکمنستان به خاورمیانه تا اواخر سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد. گندم ما از طریق روسیه و دریای آزوف دیگر به ترکیه حمل نخواهد شد.

قزاقستان همچنین در حال بررسی احتمال حمل گندم از طریق دریای خزر به جمهوری آذربایجان و از آنجا به ترکیه است.

رئیس اتحادیه گندم تصریح کرد: از آنجا که چالش داشتن رقابت با روسیه و اوکراین و اینکه قزاقستان می خواهد خریداران جدید را هدف قرار دهد، باید طرح های خود را برای احداث پایانه های جدید گندم در بنادر تغییر دهد.

'نورلان تلوبایف'با بیان آنکه قزاقستان سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری جهت خرید پایانه های گندم در دریای سیاه را کنار گذاشته است، گفت: فکر نمی کنم خرید پایانه های گندم در گرجستان، روسیه یا اوکراین به صرفه باشد، زیرا ساخت آنها در مرزهای نزدیک به چین و خاورمیانه منطقی تر به نظر می رسد.

وی افزود: قزاقستان قصد داد پایانه هایی در بنادر آکتائو و بینو در دریای خزر بسازد.

تلوبایف گفت: هر سرمایه گذاری که اکنون یک ناوگان جدید حمل گندم در دریای خزر بسازد، در آینده سود هنگفتی کسب خواهد کرد، یک گروه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی قبلا به این امر علاقه نشان داده اند.

قبدرهامانوف و تلوبایف معتقدند حمل از طریق خزر، منطقه خلیج فارس را بر روی قزاقستان باز خواهد کرد و همه طرح های حمل باعث خواهند شد تا گندم قزاقستان از نظر قیمت رقابتی تر شود، چرا که هزینه های حمل در صورت حذف دریای سیاه توسط حمل کنندگان کاهش خواهد یافت.

قزاقستان علاوه بر افزایش دسترسی به بندر نیازمند بهبود توانایی زمینی خود برای انتقال گندم است.

معاون مرکز توسعه لجستیک ترابری ملی قزاقستان نیز گفت: اگر کشورش می خواهد 15 میلیون تن گندم در سال صادر کند باید 15 هزار واگن حمل گندم تهیه کند.

'رستم جنالینوف'یادآور شد: این کشور هم اکنون تنها پنج تا شش هزار واگن حمل دارد و بقیه را از حاملان روس و اوکراینی اجاره کرده است.

وی با بیان آنکه مرکز توسعه لجستیک قصد دارد دو هزار خودرو بارگیری گندم امسال خریداری کند، گفت: این مرکز برای دسترسی به دو هزار خودرو دیگر می خواهد یک شرکت سهامی مشترک با شرکت حمل گندم روسیه احداث کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید