Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از شینهوا:

سازمان ملل: قیمت‌ گندم به پایین‌ترین میزان از ژوئیه 2021 رسیده است

مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد که آخرین تحلیل سازمان غذا و کشاورزی نشان می‌دهد قیمت‌های جهانی غلات حدود 20 درصد طی 12 ماه گذشته کاهش یافته و ماه قبل نیز قیمت‌های جهانی گندم به پایین‌ترین میزان خود از ژوئیه 2021 رسیده است.

سازمان ملل: قیمت‌ گندم به پایین‌ترین میزان از ژوئیه 2021 رسیده است

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری شینهوا، گریفیتس علت این اتفاق را تا حدی تداوم جابجایی غلات اوکراین و مقادیر زیاد در دسترس غلات برای صادرات در روسیه و سایر نقاط، توصیف کرد.

از این رو وی خواستار تمدید «ابتکار غلات دریای سیاه» که اجازه صادرات غلات اوکراین و دیگر محصولات کشاورزی از بنادر دریای سیاه را می‌دهد، شد.

معاون دبیر کل سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که مواد غذایی صادر شده تحت این ابتکار و صادرات مواد غذایی و کود از روسیه همچنان نقش مهمی در امنیت غذایی جهانی دارد زیرا ذیل این ابتکار بیش از 30 میلیون تن محموله به صورت ایمن از اوکراین صادر شده است.

گریفیتس خاطر نشان کرد که این صادرات شامل حدود 600 هزار تن متریک گندم است که توسط برنامه جهانی غذا برای حمایت مستقیم از عملیات بشردوستانه به افغانستان، اتیوپی، کنیا، سومالی و یمن منتقل شده است.

او که از طریق یک تماس تصویری از ژنو با نشست شورای امنیت ارتباط برقرار کرده بود، بیان کرد: این پیشرفت غیرقابل انکاری است. اما کارهای بیشتری باید انجام شود. تدارکات بدیهی برای عملیات کمک‌های غذایی بشردوستانه همچنان مورد نیاز است.

گفته می‌شود که ابتکار غلات دریای سیاه شامل صادرات آمونیاک روسیه از بندر اودسا اوکراین می‌شود اما این مهم هنوز محقق نشده است. تحریم‌های غرب مانع از صادرات برخی از محصولات روسی شده است.

گریفیتس اشاره کرد که طی ماه گذشته، به دلیل پویایی‌های چالش برانگیز در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که برای توافق غلات ایجاد شده، حجم صادرات از بنادر دریای سیاه اوکراین کاهش یافته است.

توافق غلات موسوم به ابتکار غلات دریای سیاه به طور جداگانه توسط روسیه و اوکراین در استانبول با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد در 22 ژوئیه 2022 (31 تیر 1401) امضا شد. این قرارداد که ابتدا به مدت 120 روز اجرایی شد، در اواسط نوامبر 2022 (آبان 1401) به مدت 120 روز دیگر تا 18 مارس 2023 (27 اسفند 1401) تمدید شد. در آن زمان روسیه موافقت کرد که قرارداد به مدت 60 روز دیگر تا 18 مه 2023 (28 اردیبهشت 1402) تمدید شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید