Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از خبرگزاری آناتولی:

سازمان غذا و کشاورزی: افزایش قیمت‌های کود بحران غذا را وخیم‌تر می‌کند

«عبدالحکیم الوائر» دستیار مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد اعلام کرد که افزایش قیمت‌های کود مشکل قیمت محصولات کشاورزی در سال‌های آینده را تشدید می‌کند.

سازمان غذا و کشاورزی: افزایش قیمت‌های کود بحران غذا را وخیم‌تر می‌کند

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری آناتولی، دستیار مدیر کل سازمان ملل متحد در جریان نشست سالانه بانک توسعه اسلامی در جده به آناتولی گفت که قیمت‌های انرژی و تامین گاز بر روی قیمت‌های کود تاثیرگذار است و یک بحران کودی مورد انتظار بر روی قیمت‌های نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد.

پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین در فوریه 2022 قیمت‌های انرژی به ویژه گاز طبیعی به صورت قابل توجهی افزایش یافت. اوکراین به‌عنوان یک تامین کننده بزرگ غلات شاهد دشواری‌های صادرات محصولات غلات بود و کشورهایی که وابسته به واردات غلات کی‌یف بودند با کمبود غذا مواجه شدند.

دستیار مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد بیان کرد: تصویر مثبت این است که کل جوامع، کشورها، سیستم‌ها و موسسات در حال هوشیار شدن هستند تا امنیت غذایی و سیستم‌های تامین غذای خود را بازطراحی کنند.

الوائر اضافه کرد: آنها سرمایه گذاری کرده و تولید محلی را به حداکثر رساندند، سیستم یارانه خود را بازنگری و طراحی مجدد کردند، به بازتوزیع بیشتر در بازار داخلی و متنوع سازی منابع برای تجارت بین المللی و وارد کردن مواد غذایی توجه کردند.

وی تاکید کرد: کشورها به جای تکیه بر یک منبع در یک منطقه جغرافیایی، نسبت به یافتن تامین کنندگان گوناگون در مناطق مختلف بیشتر آگاه شدند تا از تبدیل شدن به یک قربانی در برابر یک بحران منطقه‌ای جلوگیری نمایند. به ویژه منطقه اطراف دریای سیاه انعطاف پذیرتر شد و تلاطم‌های قیمت مواد غذایی را کنترل کرد.

الوائر با اشاره به برخی کشورها در شاخ آفریقا افزود: مراکش و مصر نسبت به 10 سال گذشته تلاش بسیاری را برای به حداکثر رساندن تولید داخلی انجام داده‌اند. افزایش ظرفیت ذخایر غلات در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، اثرات جنگ را بر کشورهای واردکننده غلات از منطقه (دریای سیاه) کاهش داد.

این مقام ارشد سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد همچنین معتقد است که نزاع در سودان ممکن است تاثیر مستقیم بر روی امنیت غذا داشته باشد بنابراین نگرانی‌های بیشتری از سوی کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا وجود دارد زیرا آنها می‌دانند که این نزاع‌ها نه تنها منجر به بحران انسانی و امنیت غذا در سودان بلکه در کشورهای همسایه آن می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید