Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت:

رویکرد حمایتی به صادر کنندگان در دستور کار بخش کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۵ میلیارد دلار صادرات در حوزه کشاورزی انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم با رویکرد حمایتی صدور محصولات کشاورزی کشور به اقصی نقاط جهان بالاخص کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

رویکرد حمایتی به صادر کنندگان در دستور کار بخش کشاورزی

به گزارش ایانا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهادکشاورزی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که با حضور سرپرست وزارت صمت و رییس سازمان توسعه تجارت در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با بیان این که کشاورزی یکی از بخش‌های مهم حوزه تجارت است، اظهار داشت: با افزایش ضریب نفوذ دانش‌بنیان‌ها در حوزه کشاورزی از تولید تا مصرف، صادرات این بخش روز به روز رشد چشمگیری داشته و این رشد ادامه دارد.

وی بر توسعه روابط تجاری بین کشورها و همچنین حمایت جدی از بخش خصوصی و تسهیلگری برای صادرات محصولات کشاورزی کشور تاکید کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی کشور، گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۵ میلیارد دلار صادرات در حوزه کشاورزی انجام می‌گیرد که این رقم حائز اهمیت است و امیدواریم با برطرف کردن برخی مشکلات در مسیر صادرات، صدور محصولات کشاورزی کشور را به اقصی نقاط جهان بالاخص کشورهای همسایه و کشورهای هدف را افزایش دهیم.

به گفته وی، برخی محصولات کشاورزی کشور همچون پسته، زعفران در محصولات زراعی و کیوی در محصولات باغی و ... در تولید، توزیع و صادرات صاحب برند هستند که باید در حوزه صادرات مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

آقامیری، ایجاد قرارگاه دیپلماسی غذایی در دولت مردمی سیزدهم را اتفاق بزرگی برای بخش کشاورزی کشور دانست و تصریح کرد: علاوه بر مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، مدیرانی از وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن تجارت، سازمان توسعه تجارت، بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و ... از اعضای این قرارگاه هستند، که مشکلات پیش روی صادرات را بررسی می‌کنند تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان مشکلات را مرتفع کرده و صادرات در بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

رویکرد حمایتی به صادر کنندگان بخش کشاورزی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی رویکرد حمایتی به صادر کنندگان بخش کشاورزی را یکی از برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: رویکرد حمایتی از صادر کننده این است که بتوانیم خدمات را در مضربی از ساعت، به آنان ارائه دهیم و صادر کنندگان پشت درب‌های بسته قرار نگیرند و مشکلی برای صادرات نداشته باشد.

به گفته وی، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است تا علاوه بر تسهیلگری در صادرات، حمایت از صادرات و صادرکنندگان را در دستور کار قرار دهد.

آقامیری ادامه داد: در این راستا علاوه بر راه‌اندازی قرارگاه دیپلماسی غذایی، کمیته‌ای برای حمایت از صادرات تشکیل شد‌ه است تا مشکلات پیش روی صدور مجوزهای لازم برای صادرات را بررسی و مرتفع کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که رفع تبعیض در حوزه صادرات را پیگیری خواهیم کرد، گفت: باید با باز کردن مسیرهای صادراتی محصولات کشاورزی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، شرایط برای برنامه‌ریزی آنان در توسعه روابط تجاری با اقصی نقاط دنیا فراهم شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تسهیل و کوتاه کردن ارائه خدمات، در حال ایجاد سامانه‌ای برای خدمت به بخش خصوصی و صادر کنندگان است که به زودی این سرویس برای خدمات‌دهی آماده خواهد شد.

آقامیری بر حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که بتوانند افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی داشته باشند، مورد حمایت تسهیلاتی و معنوی این وزارتخانه قرار می‌گیرند.

افزایش صادرات با شفاف‌سازی در حوزه تجارت بخش کشاورزی

آقامیری بر لزوم شفاف‌سازی در حوزه تجارت تاکید کرد و گفت: شفاف‌سازی در حوزه تجارت و تدوین برنامه مناسب برای تولید کننده که چگونه تولید کند، چگونه صادر کند و روش‌هایی که بتواند سرعت صادرات محصولات خود را بالا ببرد، ضروری است.

وی به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص شفاف‌سازی اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی در خصوص ارزهایی که برای واردات تخصیص می‌یابد، شفاف‌سازی کرده و اطلاعات را از طریق سایت در معرض عموم قرار داده است، این که چه شرکتی، چه شخصی و به چه میزانی ارز دریافت کرده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خاتمه از حضور شرکت‌های توانمند و دانش‌بنیان صادراتی در این نمایشگاه‌ قدردانی و اظهار امیدواری کرد بتوانیم نقش موثری در افزایش صادرات غیرنفتی کشور داشته باشیم و در حوزه صادرات به کشورهای دنیا به رتبه‌های برتر دست یابیم.

 

 پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو) از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور شرکت‌های صادر کننده در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و در آخرین روز برگزاری، با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت صمت، رییس سازمان توسعه تجارت، برترین‌های این نمایشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید