Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی جنوب کرمان خبر داد:

تولید بیش از 200 هزار تن خرما در جنوب کرمان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جنوب کرمان ضمن اشاره به وضعیت مطلوب تولید خرما در جنوب کرمان، از تولید 200 الی 220 هزار تن این محصول خبر داد.

تولید بیش از 200 هزار تن خرما در جنوب کرمان

پیمان نامور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در رابطه با وضعیت تولید خرما در جنوب کرمان گفت: وضعیت  تولید خرما در جنوب کرمان  بسیار عالی است و در برخی از نخلستان‌ها عملکرد تولید خرما بیش از 10 تن در واحد سطح است. هر سال حدود 400 هکتار به سطح نخلستان‌های استان اضافه می‌شود.

نامور در خصوص خرماهای تولیدی در جنوب کرمان بیان کرد: ارقام تجاری مضافتی، کلوته، مرداسنگ، عمدتا صادراتی هستند. خرماهای خشک و نیمه خشک زاهدی، پیارم، مجول و خرماهای زودرس آل مهتری و شکری و خرماهای دیررس هلیله‌ای از عمده خرماهایی هستند که در جنوب کرمان تولید می‌شوند.

به گفته وی، در جنوب کرمان خرمای غیر بازار پسند وجود ندارد.

این مقام مسئول افزود: میزان تولید خرما در جنوب کرمان 200 الی 220 هزار تن است و از موارد ذکر شده، ارقام تجاری و کلوته به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

به گزارش ایانا، خرمای کلوته یکی از خرماهای صادراتی استان کرمان است. این خرما از نوع تر که دارای خاک قرمز و همواره رطب و خرمای آن به رنگ سیاه است. شباهت این گونه خرما با خرمای مضافتی به حدی است که در بعضی از نقاط مردم قادر به تشخیص این دو گونه خرما نیستند. از بهترین مکان‌های کشت این میوه جیرفت کرمان است.

همچنین، بیش از ۹۰ هزار تُن خرمای کلوته در جنوب کرمان که به هندوستان ایران شهرت دارد، تولید می‌شود که ۴۵ هزار تن آن صادر می‌شود. سطح زیر کشت انواع خرما در جنوب استان کرمان ۳۱ هزار هکتار و بیشترین سهم آن نیز مربوط به شهرستان عنبرآباد است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید