Iranian Agriculture News Agency

امسال 2 رقم جدید برنج به کشاورزان معرفی می‌شود

رییس موسسه تحقیقات برنج گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال 2 رقم جدید برنج به شالیکاران معرفی می‌شود.

امسال 2 رقم جدید برنج به کشاورزان معرفی می‌شود

مریم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به مهمترین برنامه‌های سال 1402 بیان کرد: طرح کلان ارتقاء کمی و کیفی  بهره‌وری تولید برنج با استفاده از ظرفیت و توان علمی کشور در دست اجراست. در نظر داریم که دو یا سه رقم جدید متناسب با نیازهای جامعه شالیکاری کشور به جامعه کشاورزان معرفی شود.

وی گفت: این ارقام در دست معرفی، ارقام پر پتانسیل، خوش کیفیت و متحمل به تنش خشکی است.

رییس موسسه تحقیقات برنج با اشاره به کمبود منابع آب در سال جاری، تصریح کرد: مهمترین برنامه‌های عملیاتی این موسسه در عرصه شالیزاری با تمرکز بر کمبود منابع آب و تلاش برای ارتقای بهره‌وری مصرف آب در شالیزارها است.

حسینی ادامه داد: عملیاتی کردن یافته تحقیقاتی آبیاری تناوبی و استفاده از دستورالعمل های به‌زراعی جهت مدیریت مزرعه در شرایط کم آبی؛ راهکارهای مفید و موثری برای مدیریت شرایط و ارتقای بهره‌وری مصرف آب در شالیزار است. عملیاتی کردن یافته های علمی در مزرعه مستلزم همکاری همه دست اندرکاران و فعالان در عرصه شالیزاری کشور است و هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

 چه ارقامی در سال 1401 معرفی شده‌اند؟

وی همچنین با بیان اینکه مهمترین دستاوردها در سال 1401 در پنج گروه دسته‌بندی می‌شود، گفت: مهمترین دستاوردها در گروه‌های به‌نژادی، به‌زراعی، طرح کلان برنج، ذخایر ژنتیکی و تولید بذر است و همه فعالیت‌ها و دستاوردهای این موسسه برای پاسخگویی به نیازهای کشاورزان انجام می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات برنج ادامه داد: در گروه به‌نژادی مهمترین دستاوردهای این موسسه در سال 1401 معرفی رقم جدید پرپتانسیل برنج و تلاش برای توسعه سطح زیر کشت ارقام معرفی شده قبلی بود.

وی تصریح کرد: در سال 1401 یک رقم جدید برنج با نام هلال معرفی شد. رقم هلال زودرس بوده و طول دوره رشد آن مانند ارقام محلی است. عملکرد این رقم حدود 5/7 تن  در هکتار بوده و نسبت به بیماری بلاست متحمل است. با توجه به زودرسی و عملکرد بالا، کشت این رقم موجب ارتقای بهره‌وری در واحد سطح می‌شود. کیفیت پخت این رقم نیز مناسب است. هدف از معرفی این رقم، رفع معایب ارقام پرمحصول و جایگزینی با ارقام فعلی است. با توجه به کمبود منابع آب معرفی ارقام متناسب با تقویم زراعی و آب قابل دسترس از برنامه‌های این موسسه است.

حسینی در ادامه بیان کرد: همچنین با هماهنگی  معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌های برنج‌خیز و موسسه آموزش و ترویج برای توسعه سطح زیر کشت ارقام اصلاح شده برنج در عرصه تلاش شد و در سال 1401 مزارعی به‌عنوان پایلوت برای معرفی بهتر ارقامی نظیر کیان (متحمل به خشکی)، طلوع (پر پتانسیل زودرس) رقم گیلار (خوش کیفیت و زودرس) به کشاورزان شالیکار در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: برنامه‌های به‌نژادی موسسه تحقیقات برنج کشور با مشارکت کشاورزان انجام می‌شود و هدف استفاده از تجربیات کشاورزان برای انتخاب ارقام جدید است.

رییس موسسه تحقیقات برنج تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 ارقام جدید پرپتانسیل و متحمل به خشکی و رقم خوش کیفیت جدید به شالیکاران معرفی شود. تعداد ارقام در دست معرفی 2 تا 3 رقم پیش‌بینی می‌شود و مراحل نهایی معرفی این ارقام در دست انجام است. به‌زودی این ارقام به کمیته معرفی رقم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از معرفی این ارقام افزایش تولید برنج داخلی و حفظ پایداری تولید برنج در کشور با توجه به شرایط کم آبی و نیاز و تقاضای کشاورزان است.

حسینی ادامه داد: در گروه به زراعی سالیانه دستور العمل‌های جدید که حاوی یافته‌های تحقیقاتی برای مدیریت بهینه زراعت شالیزار است، به کشاورزان و مروجان ارائه می‌شود. در سال 1401 دستورالعمل به‌زراعی جهت مدیریت شالیزار در شرایط کم آبی به جامعه کشاورزی برنج ارائه شد که شامل توصیه‌های فنی و کاربردی جهت کنترل آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز و چگونگی کوددهی و تغذیه خاک و گیاه در شرایط کم آبی ، برداشت و مسائل مرتبط با پس از برداشت بود.

رییس موسسه تحقیقات برنج  در ادامه افزود: علاوه بر ارائه این دستورالعمل‌ها در قالب نشریات فنی، ارائه در تالار ترویج  و اطلاع‌رسانی؛ آموزش‌های عملی در مزرعه و دوره‌های آموزشی متعدد و مدرسه در مزرعه نیز برای کارشناسان و کشاورزان انجام شد.    

این مقام مسئول در سازمان تات ادامه داد: همچنین به‌طور مستمر محقق مروجان ارشد و محققان معین فعال در پهنه‌های شالیزاری در کل فصل زراعی مزارع را پایش کرده و توصیه‌های لازم را جهت مدیریت بهینه مزارع و رفع مشکلات به کشاورزان ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: لذا محققان علاوه بر پژوهش، آموزش و ترویج؛ یافته‌های پژوهشی را به صورت عملی در عرصه انجام می‌دهند. در سال 1401 اولین کاروان ترویجی تخصصی برنج نیز به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

حسینی در ادامه بیان کرد: در این کاروان ترویجی تمام اعضای هیات علمی، محققان و کارشناسان فعال در زمینه برنج در عرصه حضور داشته و ضمن احصاء مهمترین چالش‌ها در زراعت برنج؛ آخرین یافته‌ها و توصیه‌های فنی را به کشاورزان ارائه دادند. چالش‌های موجود در عرصه نیز برای تنظیم برنامه‌های پژوهشی موسسه تحقیقات برنج کشور در سال 1402 ملاک عمل قرار گرفت.  

این مقام مسئول در سازمان تات تصریح کرد: طرح کلان ارتقاء کمی و کیفی  بهره‌وری تولید برنج از سال گذشته با همکاری‌های تمام مراکز علمی و پژوهشی، دانشگاه‌ها ، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی در حال اجرا است.

وی در ادامه گفت: این طرح به صورت یکپارچه است. کل زنجیره برنج در نظر گرفته شده و برای انجام پژوهش‌های مرتبط از همه توان، زیر ساخت‌ها و ظرفیت علمی کشور استفاده شده است. هدف از انجام این طرح ارتقای بهره‌وری در تولید برنج، و افزایش پایدار تولید برنج داخلی است.

 جمع آوری حفظ و احیا ذخایر ژنتیکی برنج در کشور

وی با اشاره به حوزه ذخایر ژنتیکی عنوان کرد: جمع‌آوری حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی شامل ارقام و ژنوتیپ‌ها، میکرو ارگانیسم ها و ... در اکوسیستم شالیزار انجام شده و در سال 1401 این مجموعه و زیر ساخت‌های مرتبط تکمیل شد. حفظ این ذخایر برای انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، ضروری بوده و موسسه تحقیقات برنج کشور در این زمینه اهتمام ویژه دارد.  

رییس موسسه تحقیقات برنج درخصوص اقدامات انجام شده در گروه تولید بذر گفت: تولید بذور طبقات پیش پایه  در ارقام محلی ( خالص شده)  و اصلاح شده توسط این موسسه انجام می‌شود و در سال 1401 با هدف افزایش تولید بذور گواهی شده و توسعه استفاده از این بذور توسط کشاورزان، تولید بذور طبقات پیش پایه افزایش یافت.

حسینی در پایان با اظهار امیدواری برای پربرکت بودن سال زراعی 1402 برای شالیکاران، از همه کشاورزان و کارشناسان خواست، توصیه‌های فنی را در مزارع بکار بگیرند تا شاهد افزایش و ارتقای کمی و کیفی تولید برنج ایرانی باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید