Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح ملی گیاهان دارویی خبرداد:

صادرات ۶ تن اسانس گل محمدی در سال گذشته

مجری طرح ملی گیاهان دارویی گردش مالی اسانس گل محمدی ایران را ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۶ تن اسانس گل محمدی از ایران صادر شد.

صادرات ۶ تن اسانس گل محمدی در سال گذشته

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی امروز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی تحول در زنجیره ارزش گل محمدی با بیان این که ایران رتبه نخست جهان را از نظر سطح کشت و تولید دارد، اظهار داشت: این در حالی است که کشور ما سهم مناسبی از بازار گل محمدی جهان ندارد و گردش مالی این گیاه تا سال ۲۰۲۰ در بازار جهانی حدود ۳۲۰ میلیون دلار است.

وی افزود: ما سمت و سوی گلاب‌گیری را به تولید اسانس و غنچه سوق داده‌ایم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با کمک بخش تحقیقات، پایلوت اسانس گل محمدی را برای دستیابی به استانداردهای بالای تولید طراحی کرده‌ایم.

زینلی با اشاره به این که سطح کشت گل محمدی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۹ هزار هکتار به ۳۰ هزار هکتار افزایش یافته است، تصریح کرد: سطح زیر کشت در این مدت ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طی این مدت میزان تولید گل محمدی نیز بیش از ۸۸ درصد با استفاده از دانش نوین و پشتکار تولیدکنندگان افزایش یافته است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی افزایش عملکرد تولید گل محمدی در واحد سطح از طریق نوسازی، بازسازی، جوان‌سازی باغات و تغییر رقم را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد.

وی افزود: دستیابی به تولید ۴ تن گل محمدی در هکتار را هدفگذاری کرده‌ایم.

زینلی در همین حال تغییر راهبرد، هدفگذاری‌های جدید، بررسی ظرفیت‌ها، نیازها و الزامات را از اهداف این نشست هم‌اندیشی برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید