Iranian Agriculture News Agency

فعالیت ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد قوچ سنگسری در استان سمنان با هدف حفظ ژن این گوسفند است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به فعالیت ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد قوچ سنگسری در این استان گفت: حفظ و حراست از بانک ژن نژاد ایرانی قوچ سنگسری یکی از مهم‌ترین اقدامات این ایستگاه است.

فعالیت ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد قوچ سنگسری در استان سمنان با هدف حفظ ژن این گوسفند است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مصطفی شاه‌حسینی در بازدید از ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد قوچ سنگسری اظهار کرد: ایستگاه پرورش قوچ با هدف حفظ بانک ژن نژاد گوسفند سنگسری به منظور جلوگیری از انقراض این گونه گوسفند کوچ رو و کم‌توقع و همچنین با هدف ترویج این نژاد (قوچ سنگسری) در بین دامداران استان و کشور اقدامات مهم و قابل توجهی را انجام داده است.

وی گفت: به‌منظور حفظ نژاد قوچ سنگسری سالانه حدود ۱۰۰ رأس برای ترویج بین دامداران کشور و استان توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برخی از ویژگی‌های قوچ سنگسری تصریح کرد: از خصوصیات بارز این نوع نژاد، مقاوم بودن در مقابل خشک‌سالی و انواع بیماری‌ها، قانع بودن، رشد جبرانی سریع در مراتع است.

شاه‌حسینی با بیان اینکه گوسفند نژاد سنگسری متناسب با جثه خود مصرف علوفه محدودی دارد افزود: این گوسفند همچنین با شرایط آب و هوایی و مرتعی این استان و استان‌های همجوار سازگاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۱۶ طرح تحقیقاتی کشوری در زمینه تغذیه و اصلاح نژاد توسط کارشناسان و محققان در این مجموعه انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: ایستگاه پرورش قوچ با مساحت زمینی بالغ بر ۱۰۰ هکتار برای کشت و تأمین علوفه در کیلومتر ۱۰ جاده دامغان ـ اصفهان قرار دارد که در حال فعالیت است.

گفتنی است در این بازدید محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علیزاده نماینده مردم شهرستان دامغان، بندرآبادی فرماندار شهرستان، امامیون مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید