Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی کردستان:

طرح واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب برفکی آغاز شد

مدیرکل دامپزشکی کردستان از آغاز عملیات واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام سبک و سنگین در سراسر استان از اول بهمن تا ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ خبر داد.

طرح واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب برفکی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا از  کردستان، مجتبی ورمقانی  اظهار کرد: این فاز از اول بهمن ماه سال جاری با بهره گیری از توان اکیپ های بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی و به صورت کاملاً رایگان در سراسر استان آغاز شد و تا ۱۵ اسفند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این فاز دام موجود در تمامی روستاهای بالای ۱۰ راس دام و واحدهای صتعتی و نیمه صنعتی کردستان تحت پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار خواهد گرفت و بازرسان ستادی دامپزشکی بر نحوه اجرا نظارت خواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: از ابتدای سال جاری تا اول بهمن یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۵۱۰ راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی به صورت رایگان توسط اکیپ های اداره کل دامپزشکی واکسینه شد که منجر به پیشگیری و کنترل این بیماری در استان شده است.

ورمقانی از دامداران و روستاییان درخواست کرد با توجه به هزینه بالای تامین واکسن، با اکیپ های اعزامی این اداره کل به منظور پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را بعمل آورند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد، تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دام پرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالی که مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید