Iranian Agriculture News Agency

آغاز اجرای طرح پایش مراتع قشلاقی شهرستان گرمسار در سال 1401

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار از آغاز طرح پایش مراتع قشلاقی شهرستان گرمسار در ماه جاری خبر داد.

آغاز اجرای طرح پایش مراتع  قشلاقی شهرستان گرمسار در سال 1401

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، امیرحسین شاه حسینی اظهار کرد: هدف از اجرای عملیات پایش، در سطح مراتع شهرستان حفظ و احیاء مراتع و تقویت پوشش گیاهی از نظر کمی و کیفی به دلیل وضعیت تغییر اقلیم، کنترل پروانه چراهای صادر شده، راستی آزمایی هر سامانه عرفی بر اساس کارت ممیزی مراتع، حذف دامدارانی که بیش از ۳ سال ترک دامداری کرده‌اند یا اقدام به اجاره دادن مرتع می‌کنند و نهایت سوق دادن بهره برداران برای اخذ کارت پروانه چرا و تهیه طرح مرتعداری و نظارت بر اجرای طرح های مرتع داری مصوب طبق کتابچه طرح است.

وی گفت: طرح پایش مراتع قشلاقی در سالجاری با پیمایش کل هر سامانه مرتعی از اول آذر ماه سالجاری آغاز و در 29 اسفند ماه به پایان می رسد. این طرح در 26 سامانه مرتعی شهرستان شامل مراتع احمدآباد، بهورد، تنگه بولان، مکرش، نورالدین آباد، سعدآباد، کهک و سنرد می شود.

شاه حسینی افزود: طرح پایش مراتع به دلیل اهمیت برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران، استفاده صحیح از پوشش مراتع علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب موجب افزایش تولید علوفه نیز می‌شود.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با مشارکت بهره بردارن، جوامع محلی، شرکت های تعاونی منابع طبیعی امکان استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های مراتع شهرستان در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری فراهم شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید