Iranian Agriculture News Agency

توزیع ۱۰۰ جعبه تخم نوغان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال توزیع ۱۰۰ جعبه تخم نوغان در دستور کار این سازمان و مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها است.

توزیع ۱۰۰ جعبه تخم نوغان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مصطفی شاه‌حسینی اظهار کرد: با توجه به سازگاری اقلیمی و امکان رویش نهال توت و عمل‌آوری پیله طرح امسال نیز توزیع تعداد ۱۰۰ جعبه تخم نوغان در دستور کار معاونت بهبود تولیدات دامی قرار دارد.

وی گفت: پرورش کرم ابریشم علاوه بر استفاده از تمام نیروهای فعال و با کمترین سرمایه‌گذاری و استفاده از امکانات اولیه و موجود امکان به‌کارگیری بخش غیرفعال جامعه مانند زنان، کودکان و سالخوردگان را که توان انجام کارهای سخت کشاورزی را ندارند فراهم می‌سازد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: به‌منظور توسعه پرورش کرم ابریشم در سال جاری تعداد پنج هزار اصله نهال توت اصلاح شده (رقم کن موچی)  توزیع شده است.

شاه‌حسینی تصریح کرد: با توجه به شروع فصل پرورش کرم ابریشم علاقه‌مندان به حرفه نوغانداری می‌توانند برای تحویل تخم نوغان به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کند.

وی با بیان اینکه در بهار  امسال تعداد ۱۵۰ جعبه نوغان توزیع و به میزان ۸۶۵ کیلوگرم پیله طرح استحصال شد گفت: در سال آینده نیز توزیع ۱۰۰ جعبه نوغان در دستور کار است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران و کارشناسان بخش کشاورزی گفت: تعداد ۲ دوره آموزشی در سطح استان شهرستان‌های میامی و شاهرود برای بهره‌برداران برگزار شده است.

شاه‌حسینی گفت: تعداد ۳۳ نفر در زمینه پرورش کرم ابریشم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: دوره پرورش کرم ابریشم حدود ۴۵ روز است که با شروع فصل بهار و بیدار شدن درختان آغاز می‌شود و تغذیه آن‌ها از برگ درختان توت است.

هر جعبه تخم نوغان دارای ۲۲ تا ۲۴ هزار تخم نوغان است که در شرایط معمولی بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم برگ توت نیاز دارد که در صورت تغذیه و پرورش مناسب و صحیح از هر جعبه تخم نوغان حدود ۳۰ کیلوگرم پیله تر حاصل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید