Iranian Agriculture News Agency

اقتصاد کشاورزی قوی و قوانین پیشرو از ارکان توسعه بیمه هستند/ پیشرفت بیمه فراگیر در دام و آبزیان کشور

عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی گفت: اقتصاد کشاورزی پویا و قوی، قوانین پیشرو و فرهنگ‌سازی سه رکن اصلی توسعه بیمه هستند.

اقتصاد کشاورزی قوی و قوانین پیشرو از ارکان توسعه بیمه هستند/ پیشرفت بیمه فراگیر در دام و آبزیان کشور
به گزارش ایانا، تورج سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: بیمه اختیاری اموال در اغلب کشورها، آخرین انتخاب در فهرست هزینه‌های تولیدکنندگان است و آنها ترجیح می‌دهند ابتدا هزینه‌های مربوط به نهاده‌ها و پول کارگران را پرداخت کنند و از این رو یکی مهمترین راهکارهای توسعه بیمه در بخش کشاورزی، اقتصاد قوی است.

وی افزود: بیمه موضوع پیچیده‌ای است که نیاز به مطالعات مفصلی دارد و علاوه بر آن، عوامل بسیار متنوعی بر توسعه بیمه کشاورزی تاثیر می‌گذارد.

سعیدی درباره برخورداری از قوانین پیشرو گفت: در اکثر کشورهای جهان، برای بیمه اجباری و فراگیر محصولات اساسی و استراتژیک که برای امنیت غذایی مهم هستند و همچنین در مورد فرآورده‌ها و محصولات کشاورزی نیز که مربوط به سلامت مردم است، قانون وجود دارد تا اگر برای مثال طیور دچار بیماری شدند وارد بازار نشود بلکه معدوم شود و هزینه آن را بیمه پرداخت کند.

وی با بیان این که بیمه اجباری در ایران در مورد طیور اجرایی و بیمه فراگیر برای دام و آبزیان ابلاغ شده است، تصریح کرد: اکنون بیمه اجباری حدود ۱۰۰ درصد در مورد طیور کشور اجرا می‌شود و بیمه فراگیر دام و آبزیان در حال پیشرفت است، اما قانون آنقدر محکم نیست که بتوان همه دام و آبزیان را زیر پوشش بیمه برد.

عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی درباره فرهنگ‌سازی بیمه کشاورزی نیز اذعان داشت: با ترویج و اشاعه فرهنگ بیمه و افزایش آگاهی کشاورزان در مورد اهمیت و ضرورت آن می‌توان بیمه را در بخش کشاورزی توسعه داد.

وی گفت: تنها سازوکار قانونی موجود در کشور برای جبران بخشی از خسارت‌ها هنگام وقوع عوامل قهری طبیعی و بحران، صندوق بیمه کشاورزی است.

سعیدی در عین حال افزود: در بحث فرهنگی در اغلب نقاط مختلف جهان از جمله کشور ما، انتظاراتی از بیمه است مبنی بر این که با کوچکترین آسیبی، بیمه‌ها پرداخت‌های قابل توجهی داشته باشند و این در حالی است که بیمه‌ها هیچ‌گاه ۱۰۰ درصد خسارت را پوشش نمی‌دهند و تنها خسارت‌هایی که تحت تاثیر عوامل مندرج در بیمه‌نامه هستند را پرداخت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در مورد بیمه‌های اختیاری، اگر در کشوری حداقل ۲۰ درصد از موضوع هدف را پوشش دهد، آن کشور موفق ارزیابی می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید