Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در آیین صدور واگذاری اسناد مالکیت اراضی کشاورزی قزوین:

صدور سند برای اراضی کشاورزی ضامن تامین غذا برای نسل آینده است

ایجاد رقابت در صدور سند با اجرای طرح جشن سنددار شدن اراضی کشاورزی در کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نبود سند کشاورزی باعث تغییر کاربری اراضی کشاورزی شده است و باید با صدور سند این تغییر کاربری را متوقف کنیم و از این میراث بین نسلی برای تامین غذای نسل آینده صیانت کنیم. تبدیل اراضی کشاورزی به باغ ویلا کشور را برای تامین غذا با چالش مواجه می کند.

صدور سند برای اراضی کشاورزی ضامن تامین غذا برای نسل آینده است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که به منظور بازدید پروژه های بخش کشاورزی به استان قزوین سفر کرده است، در آیین صدور واگذاری اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در این استان اظهار کرد: دشت قزوین نماد کشاورزی هوشمند در کشور است، قزوین نیروی انسانی فکور دارد و عموم طرح ها در دولت از این استان شروع می شود. تولید و توزیع هوشمند نان، هوشمندسازی زنجیره تامین و توزیع اقلام اساسی از استان قزوین شروع شده است.

وی با بیان اینکه یکی از 5 برنامه محوری وزارت جهاد کشاورزی صدور اسناد اراضی کشاورزی است، افزود: از سال 94 که قانون حدنگار در مجلس تصویب شده مقرر بود تا سال 99 کل اراضی کشور صاحب سند شوند که اراضی کشاورزی را هم شامل می شود.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: کشاورز ایرانی برای دریافت تسهیلات باید ضامن کارمند داشته باشد در حالی که با صدور سند برای اراضی کشور مشکل وثیقه و ضمانت برای تولیدکننده برطرف خواهد شد. کشاورز یک تولیدکننده است و با باقی تولیدکنندگان فرقی ندارد.

وی افزود: نبود سند کشاورزی باعث تغییر کاربری اراضی کشاورزی شده است و باید با صدور سند این تغییر کاربری را متوقف کنیم و از این میراث بین نسلی برای تامین غذای نسل آینده صیانت کنیم. تبدیل اراضی کشاورزی به باغ ویلا کشور را برای تامین غذا با چالش مواجه می کند.

ساداتی نژاد عنوان کرد: غذا امروز ابزار قدرت است، امریکا 4 درصد جمعیت دنیا را دارد اما 37 درصد از غذای جهان را تولید می کند بنابراین تولید غذا و حفظ اراضی کشاورزی اولویت ما در وزارت جهاد کشاورزی است، صدور سند کشاورزی با کاربری زراعی که غیر قابل تقسیم باشد. پس از این مرحله کار اصلی ما در یکپارچه سازی اراضی شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: کشاورزی بدون یکپارچه سازی اراضی اقتصادی نیست؛ باید با ایجاد مشوق ها اسناد را با هم ترکیب و الحاق کنیم تا اراضی به سمت کشاورزی با اراضی یکپارچه سازی شده پیش ببریم. از سال 99 تا شروع دولت سیزدهم تنها 4 درصد از اراضی کشاورزی صاحب سند بودند و ما با تشکیل قرارگاه صدور اسناد اراضی در وزارت جهاد کشاورزی به صورت هفتگی، توانستیم در 13 ماه 15 درصد از اراضی کشاورزی را سنددار کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه صدور اسناد اراضی کشاورزی از ابتدای دولت 11 درصد افزایش یافته است، گفت: تا پایان سال 1402 رفع تداخلات اراضی کشاورزی باید به اتمام برسد و تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی صاحب سند خواهند شد.

وی ادامه داد: برای سرعت بخشی به صدور سند طرح جشن سنددار شدن اراضی را در روستا، شهر، شهرستان و استان شروع کرده ایم تا یک ارزیابی و رقابت در استان ها داشته باشیم، رقابت بالایی بین زنجان و قزوین وجود داشت اما در حال حاضر استان قزوین رتبه اول صدور سند را در کشور دارد.

ساداتی نژاد بیان کرد: امروز در دو روستا برای اولین بار در کشور (مشک آباد و محمد آباد گرگر در استان قزوین) جشن سنددار شدن اراضی کشاورزی برگزار و تمام اراضی کشاورزی این روستاها صاحب سند می شود تا رقابت در استان ها ایجاد شود، امیدواریم تا پایان دولت جشن سنددار شدن کل اراضی کشاورزی کشور توسط سران دو قوه برگزار شود که یک دستاورد بزرگ در کشور محسوب می شود.

وی افزود: با تصویب بنده ت تبصره 8 توسط مجلس شورای اسلامی، 30 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی وارد می شود که یک تحول و انقلاب بزرگ در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد که 20 هزار میلیارد تومان آن مصوبات سفرهای استانی است و 2300 میایرد تومان آن مربوط به استان قزوین است که در صورت تصویب آن تا دو هفته آینده، به همراه رئیس قرارگاه سازندگی سفری را به این استان خواهیم داشت و یک بازدید ویژه از دشت قزوین تا پایان سال خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی از مولفه های اصلی رسیدن به امنیت غذایی است، گفت: کشاورزی قراردادی مدرن ترین ابزار برای حمایت از معیشت کشاورز است، در ابتدای دولت با 200 هکتار به صورت آزمایشی کار را شروع کردیم و امسال گندم را به صورت قراردادی کشت کرده ایم؛ در سال زراعی آینده در سایر محصولات هم این طرح را پیش خواهیم برد.

وی در ادامه از توزیع پنج هزار میلیارد تومان اعتبارات مکانیزاسیون از دو هفته گذشته خبر داد و اظهار کرد: برش استانی مربوط به توزیع اعتبارات نیز ابلاغ شده است بنابراین کشاورزان می توانند از طریق بانک کشاورزی این مبحث را پیگیری کنند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در کشور 25 هزار هکتار گلخانه داریم، عنوان کرد: کالاهای اساسی و راهبردی برای کشور حائز اهمیت است، طبق دستور رئیس جمهور محصولات سبزی و صیفی باید از فضای باز به گلخانه منتقل شوند تا در اراضی کشاورزی محصولات اساسی و استراتژیک کشت شود.

وی افزود: برای انتقال سبزی و صیفی به گلخانه به 150 هزار هکتار گلخانه در کشور نیاز داریم، 25 هزار هکتار گلخانه در کشور داریم و باید 125 هزار هکتار گلخانه در کشور احداث کنیم، لذا باید در قزوین بخشی از این طرح را اجرایی کنیم.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه احداث باغات در اراضی شیب دار باید اجرایی شود، گفت: توزیع کود در گذشته از 2 میلیون و 350 هزار تن فراتر نمی رفت اما برای اولین بار در کشور این رقم در دولت سیزدهم به ۳.۲ میلیون تن افزایش یافته و در فصل زراعی سال آینده توزیع چهار میلیون تنی را هدف گذاری کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما حامی راه اندازی فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی در قزوین هستیم، ادامه داد: در زمینه فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی قزوین، تغییر کاربری ها و ... نیز به استان تفویض اختیار داده شده و امیدواریم با سرمایه گذاری در این مکان قابلیت مسافربری در آن ایجاد شود.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در استان ها امکان واگذاری پنج درصد اعتبارات تملک دارایی ها به صندوق های توسعه کشاورزی وجود دارد، این اقدام کار خوبی برای تقویت بخش کشاورزی و پیشبرد برنامه های این حوزه است.

وی با اشاره به ضرورت فعالیت بیشتر تشکل ها و اتحادیه های بخش کشاورزی در حوزه تنظیم بازار و امنیت غذایی و ارایه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به آنها، گفت: این کار از اتحادیه مرغداری ها آغاز شده و به تمام اتحادیه ها تعمیم داده خواهد شد؛ اتحادیه مرغداران در 31 استان مسئول خرید مازاد مرغ، کشتار، منجمدسازی و ذخیره است تا در زمان لزوم مرغ را به بازار وارد کنند و ما به التفاوت قیمت آن توسط وزارت جهاد کشاورزی پرداخت خواهد شد.

مقام عالی وزارت ادامه داد: از سیاست خرید تضمینی به قیمت تضمینی حرکت می کنیم و نقش اتحادیه های کشاورزی در این زمینه پررنگ تر خواهد شد.

 

گفتنی است، در پایان این نشست اسناد کشاورزی روستاهای محمدآباد گرگر و مشک آباد از توابع شهرستان بویین زهرا تقدیم کشاورزان منطقه شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید