Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

افزایش 5 برابری کشت قراردادی گندم در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش پنج برابری کشت قراردادی گندم نسبت به سال گذشته در این استان خبر داد.

افزایش 5 برابری کشت قراردادی گندم در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی فارس که به ریاست استاندار برگزار شد، با اشاره به اینکه سال گذشته سطح زیر کشت گندم قراردادی در این استان 35 هزار هکتار بود، گفت: در سال زراعی جاری تاکنون این سطح به بیش از  165 هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی؛ کل سطح زیر کشت گندم قراردادی در کشور یک میلیون هکتار است و استان فارس با عقد 22 هزار و 300 قرارداد، رتبه اول تعداد بهره برداری و تعداد قطعات دارد.

دهقان پور اضافه کرد: از نظر سطح زیرکشت قراردادی گندم نیز فارس پس از خوزستان در جایگاه دوم قراردارد.

طرح همبست آب، انرژی و غذا در فارس اجرا می شود

برنامه ریزی به منظور اجرای طرح همبست آب، انرژی و غذا در سطح ۵۵۷ هکتار از اراضی دشت خسروشیرین واقع در شهرستان آباده از دیگر موضوعات مطرح شده در شورای کشاورزی بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این خصوص گفت: یکی از طرح های جدید و نوآورانه در بخش کشاورزی است، که می تواند در افزایش تولید، بهره‌وری منابع پایه و نهایتاً دستیابی به یک توسعه متوازن و پایدار اثرگذار باشد و یکی از مولفه های بسیار مهم این طرح این است که بر پایه مشارکت اجتماعی و مبتنی بر اقتصاد مزرعه باشد.

وی با اشاره به اینکه پاشنه آشیل بخش کشاورزی آب است، افزود: در این طرح به رابطه آب و مردم، آب و غذا، آب و طبیعت و آب و صنعت توجه شده است.

به اعتقاد او؛ نگاه افراطی که صرفا به توسعه کشاورزی باشد نتیجه موثری نخواهد داشت، قطعاً از رهگذر توسعه صنعت، کشاورزی نیز می تواند منتفع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: خروجی هایی که از این طرح متصور هستیم شامل سازگاری اقلیمی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش تولید است و پایش و نظارت پیوسته دشت نیز صورت می گیرد.

هوشمندسازی کشاورزی در فارس به صورت الگویی اجرا می شود

هوشمند سازی کشاورزی از دیگر مباحث مطرح شده در شورای کشاورزی بود  و دهقان پور در این زمینه گفت: با توجه به پتانسیل های کشاورزی استان فارس، هوشمندسازی کشاورزی به دستور وزیر جهاد کشاورزی در این استان و زنجان اجرا می شود، البته بحث مکان محور کردن واحدهای تولیدی و لینک آن با سامانه پهنه بندی مختص استان فارس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: حرکت به سمت کشاورزی سازگار با شرایط اقلیمی و مدیریت مطلوب متناسب با تغییرات پیش رو در قالب کشاورزی هوشمند امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه امروزه یکی از نقصان های اصلی که بخش کشاورزی ما را رنج می دهد، بحث آمار و اطلاعات است، اظهار کرد: در این طرح اطلاعات مکانی واحدهای تولیدی، به طور مشخص واحدهای زراعی و باغی احصا می شود و نهایتا اطلاعات توصیفی روی اطلاعات مکانی قرار می گیرد.

دهقان پور اضافه کرد: در قسمت دوم بحث رقومی سازی است تاکید بر این است واحدهای تولیدی که داریم مثل مرغداری، دامداری و گلخانه اعیانی که وجود دارد، مکان یابی و بر اساس آن کار انجام شود‌.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید