Iranian Agriculture News Agency

گفتگو؛

در اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت نباید شتابزده عمل کرد

تدوین شیوه نامه ها برای همکاری هر دو بخش دانشگاه و دستگاه اجرایی الزامی است؛

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب دانشگاه شیراز گفت: علی رغم تاکیدات بر ارتباط دانشگاه ها با بخش اجرایی به نظر می رسد نیاز به تدوین شیوه نامه هایی برای الزام هر دو بخش به همکاری بیشتر می باشد. در چنین شیوه نامه هایی باید نقش هر دو طرف مشخص و تغییراتی در شرح وظایف افراد به خصوص در مورد پژوهشگران دانشگاه ها آورده شود.

در اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت نباید شتابزده عمل کرد

مهدی نجفی قیری در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس با اشاره به اینکه کارگروه های مختلفی در سطح شهرستان داراب برای ایجاد تعاملات دو سویه بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها ایجاد شده است، تصریح کرد: متاسفانه این کارگروه ها تا کنون چندان نتیجه عملی در بر نداشته است و این صرفا به دلیل عدم وجود شرح وظایف در زمینه آیین نامه های مختلف دانشگاه ها است.

وی ضمن گلایه از اینکه کارگروه های مشترک شهرستانی هیچکدام به صورت منظم و تخصصی تا حصول نتایج مد نظر تداوم نداشته است، اظهار کرد: به عنوان معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب همواره اساتید را تشویق به کار بر پایان نامه های کاربردی کرده ایم و  بسیاری از پایان نامه ها به این سمت گرایش داشته اند.

او در همین خصوص تشریح کرد: به عنوان مثال در دانشکده کشاورزی داراب، تحقیقات خوبی بر روی خشکی انتهای فصل به خصوص برای گیاهان صنعتی و تغذیه مرکبات، انجیر و گل محمدی انجام شده است. در صورت اراده دانشگاه ها و همکاری سازمان جهاد کشاورزی مشکل خاص غیر قابل حل وجود ندارد. به هر حال برای ایجاد انگیزه بیشتر بهتر است بخش اجرایی نیز بخشی از اعتبارات پژوهشی خود را برای کمک به انجام چنین تحقیقاتی اختصاص دهد.

این پژوهشگر جوان در پاسخ به این سوال که برای فائق آمدن بر چالش های آب بخش کشاورزی چه باید کرد، ابراز کرد: مهمترین راهکار و ابزار در دسترس ما تغییر الگوی کشت و به عبارتی اصلاح الگوی کشت و توسعه استفاده از ارقام گیاهی مقاوم به خشکی، جلوگیری از کشت گیاهان با راندمان مصرف آب کم و واردات چنین محصولاتی است؛ همچنین به کارگیری فنون و استفاده از ترکیبات جدیدی مانند زغال های زیستی برای ذخیره و نگهداری بهتر آب می تواند موثر و راهگشا باشد.

نجفی قیری با تاکید بر اینکه کشاورزی همراه با کاهش آلودگی های زیست محیطی، افزایش درآمد کشاورزان، کاهش وابستگی به خارج از کشور و واردات و افزایش توجه به سلامت محصولات و به تبع بهبود سلامت انسان به عنوان مصرف کننده از مهم ترین شاخصه های او برای ارزیابی علمی و فنی کشاورزی به شمار می آید، افزود: چالش های حوزه آب و آلودگی های زیست محیطی به ویژه آب، خاک و هوا از مهم ترین دغدغه های مد نظر او در خصوص تامین امنیت غذایی پایدار است.

دانشیار دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از روند پیشرفت بخش کشاورزی در دولت مردمی سیزدهم چگونه است، بیان کرد: به نظر می رسد با توسعه کشت های فرا سرزمینی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان با توجه به نامگذاری سال 1401، بتوان بر بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی فائق آمد. ضمنا با توجه به سوء استفاده های زیادی که امروزه در تولید و عرضه نهاده های کشاورزی می شود این بخش به صورت جدی مورد رصد قرار گیرد تا نهاده های با کیفیت به دست بهره برداران برسد.

او با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی سیاست "اصلاح الگوی کشت" را در دستور کار قرار داده است، پیشنهاد داد: در اجرای این سیاست نباید شتابزده عمل کرد، از ظرفیت تمامی حوزه های مختلف علمی و تحقیقاتی می بایست به طور مؤثر در پیشبرد این سیاست استفاده گردد. با قرار دادن چنین سیاست هایی در برنامه های توسعه ای مصوب، همه دولت های آتی را نیز باید موظف به ادامه و استمرار آن کرد.

نجفی قیری با اشاره به اینکه تحصیلات آکادمیک وی در حوزه خاکشناسی است به بهره برداران بخش کشاورزی و کارشناسان بخش اجرایی توصیه کرد: برای دستیابی به یک کشاورزی پایدار، استفاده بهینه از مواد آلی خاک و افزایش بهره وری می بایست قبل از استفاده از کود های شیمیایی، آزمون خاک به روش درست و اصولی انجام گیرد.

 این عضو هیت علمی دانشگاه تاکید کرد: الزام بهره برداران بخش کشاورزی به انجام آزمون خاک، به کار گیری یک برنامه مناسب تغذیه گیاهی با مشاوره کارشناسان و صاحب نظران بخش کشاورزی از جمله بخش اجرایی، تحقیقاتی و دانشگاه ها، انجام آزمون مؤثر بودن کودهای شیمیایی و آفت کش ها قبل از استفاده بهره برداران و استفاده از ترکیبات آلی جدید و دوستدار محیط زیست برای حصول به کشاورزی پایدار ضروری و لازمه امروز کشور است.

این محقق جوان دارای مدرک دکتری پیدایش و رده بندی خاک و پژوهشگر حوزه پتاسیم خاک و عوامل موثر بر آن است و با 12 سال سابقه فعالیت دارای 56 مقاله در مجلات ISI و 38 مقاله در مجلات ISC و 61 مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین المللی بوده و سابقه چهار سال به عنوان رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب، دو سال معاون آموزشی دانشکده، سه سال معاون دانشجویی دانشکده و پنج سال رئیس بخش علوم خاک و مهندسی طبیعت را در کارنامه دارد و مفتخر به کسب عناوین پژوهشگر برتر مراکز آموزش عالی شهرستان داراب، سه سال پژوهشگر برتر دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب و یک سال استاد نمونه آموزشی دانشکده شده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید