Iranian Agriculture News Agency

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری کشاورزی چهارمحال و بختیاری

در نشست استاندار چهارمحال و بختیاری با مسوولان وزارت جهادکشاورزی بر توسعه گردشگری کشاورزی تاکید شد.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: این استان ظرفیت مناسبی برای رونق گردشگری کشاورزی دارد که می‌طلبد با تسهیل در فرایند صدور مجوزها زمینه رونق اقتصادی و اشتغال را در این حوزه فراهم کرد.

 غلامعلی حیدری شامگاه چهارشنبه در دیدار با معاونان وزارت جهاد کشاورزی افزود: گردشگری کشاورزی موضوعی است که در سفر رییس‌جمهور به استان و بازدید از مناطق مختلف استان با بالگرد مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: این استان علاوه‌بر گردشگری کشاورزی، قابلیت مهمی در کشت گیاهان دارویی، دامپروری، باغداری و تولید ماهیان سردآبی دارد اما آنچه مانع تحقق ارزش افزوده این بخش‌ها می‌شود، خام‌فروشی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۷۵ درصد مساحت این استان را کوهستان‌ها تشکیل داده است، اظهار داشت: شیب زیاد در استانی که سرچشمه سه رودخانه کارون، زاینده‌رود و دز است به همین دلیل تا طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان بیشتر از سایر نقاط کشور مورد توجه قرار گیرد چراکه شیب زیاد در هنگام بارش سبب وقوع سیلاب، فرسایش خاک و ایجاد خسارت در استانهای پایین‌دست می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: این آمادگی وجود دارد که چهارمحال و بختیاری به عنوان استان پایلوت طرح‌های آبخیزداری کشور انتخاب شود.

وی وقوع خشکسالی‌های متوالی را از دیگر چالش‌های این استان برشمرد و گفت: اگرچه خشکسالی خسارت‌های بسیاری را متوجه این استان کرده اما در خصوص جبران این خسارت‌ها کمک خاصی به استان نشده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری از اهتمام جدی این استان برای اجرای سند الگوی کشت خبر داد و گفت: ستاد الگوی کشت در استان تشکیل و فرمانداران و مدیرانی شهرستانی در این خصوص توجیه شده‌‎‌اند.

حیدری با تاکید بر توجه بیش از پیش به استان چهارمحال و بختیاری در خصوص محرومیت‌زدایی، تصریح کرد: این استان از یک محرومیت تاریخی رنج می‌برد اما امید می‌رود با رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر توزیع عادلانه منابع و محرومیت‌زدایی بتوان عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کرد.

وی افزود: با انتخاب دولت سیزدهم بارقه امیدی در دل مردم ایجاد شد و با حضور میدانی رییس جمهور و وزرا در استانها نه تنها امیدآفرینی می‌شود بلکه در شناسایی و رفع مشکلات گام‌های بزرگی برداشته شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری پیگیری مصوبات سفر را از مهمترین برنامه‌های این استان عنوان کرد و گفت: طی ۱۰ ماه گذشته اعتبار قابل توجهی در حوزه جهاد کشاورزی در خصوص مصوبات سفر تخصیص نیافته است.

حیدری همچنین توسعه گلخانه‌ها را از برنامه‌های محوری استان در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: طی یکسال اخیر جهش خوبی در توسعه گلخانه‌ها در استان شکل گرفته است اما کافی نبوده و باید اقدامات بیشتری در این حوزه انجام گیرد.

به گزارش ایانا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید