Iranian Agriculture News Agency

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی، قانونی، فرهنگی و تاریخی همه ی ماست

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درآیین تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: البرز در طرح کاداستر و سنددار شدن اراضی ملی، تولید نهال، کنترل ریزگرد و جلوگیری از توسعه بیابان نمره خوبی دارد.

حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی، قانونی، فرهنگی و تاریخی همه ی ماست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، نقی شعبانیان، معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در آیین تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اجرای طرح تولید و کاشت سالانه یک میلیارد اصله نهال در کشور و ظرفیت نهالستان بزرگ کرج در اجرای این طرح افزود: تولید و کاشت سالانه ۵۰ میلیون اصله نهال در استان البرز هدفگذاری شده است که امسال تولید ۴۰ میلیون اصله نهال در این نهالستان محقق می شود.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص ارزش منابع طبیعی، گفت: امروز دنیا با چالش های زیست محیطی زیادی از جمله بلایای طبیعی تا آلودگی خاک،آب، فرسایش، ریزگرد، سیل، طوفان و تغییر اقلیم و عوامل ناشی از آن روبرو است و در کشور ما نیز همین بحران ها وجود دارد.

دکتر شعبانیان با بیان اینکه تمام این بحران ها ناشی از کم توجهی و بی توجهی به منابع طبیعی در سراسر دنیا است وکشور ما هم از این قاعده بی تأثیر نیست، افزود: عرصه منابع طبیعی کشور از نظر کمیت مناسب است اما قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک زمین موجب کاهش کیفیت این منابع شده است که این موضوع وظیفه ما را در مقابل حفظ عرصه های خدادای سنگین تر می کند.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: در استان البرز کارهای خوبی مانند طرح کاداستر اراضی اراضی ملی صورت گرفته و کل اراضی ملی این استان سنددار شدند و البرز در کنترل ریزگرد و جلوگیری از توسعه بیابان و تولید نهال نمره بسیار خوبی دارد اما این به این معنی نیست که وظیفه ما تمام شده است، بلکه برای پایداری منابع باید تلاشمان را دو چندان کنیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی، قانونی،  فرهنگی و تاریخی ماست که آموزه های دینی بر آن تأکید داشته افزود: رهبر معظم انقلاب نیز توجه زیادی به موضوع منابع طبیعی و درختکاری دارند و از نظر فرهنگی در اشعار ما از این موضوع نیز فراوان یاد شده است.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی یکی از سخت ترین مدیریت ها است و شب و روز نمی شناسد و با بحران های مختلفی روبرو است و اگر عاشق این کار نباشید کم می آورید اظهار کرد: جنگل کاری کشور ما بیش از یک هزار سال قدمت دارد که نشان می دهد در بحث حفظ منابع طبیعی نباید کوتاهی کنیم.

دکتر شعبانیان شاخص دیگر صیانت از منابع طبیعی را دانش فنی عنوان کرد و گفت: تعامل مناسب با تمام دستگاه های اجرایی بخش دیگر وظایف را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: امروز خوشبختانه مردم در خیلی از مسائل منابع طبیعی اظهار نظر می کنند و از ما جلوتر هستند که جای خوشحالی دارد که از نظر فرهنگی در منابع طبیعی در کشور رشد خوبی داشته ایم وگاهی انتقاداتی می شود که بیشتر سازنده است که نشان می دهد مردم مسئله حفظ و صیانت از منابع طبیعی را درک کرده اند.

شعبانیان به موضوع استفاده از دانش فنی و مدرن منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در بخش های مختلف جنگل و مرتع انتظار می رود هر طرح و برنامه ای با پشتوانه علمی باشد و هر درختی که در جنگل کاری شهری و غیرشهری می کاریم باید پاسخگوی نیاز امروز و فردا باشیم.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: نیاز امروز ما در حوزه گازهای گلخانه ای و ریزگردها حائز اهمیت است و باید بسنجیم که کدام گونه های گیاهی در کاهش ریزگردها اثر گذار هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید