Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار تدوین شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در آیین رونمایی از سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در استقلال کشورها، اظهار داشت: استقلال سیاسی هر کشور به استقلال اقتصادی آن وابسته است و این مهم به تولید و تامین محصولات راهبردی(استراتژیک) کشاورزی بستگی دارد از این رو امروز غذا به سلاح و ابزاری برای تسلط بر کشورها تبدیل شده است.

سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار تدوین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، سید مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دولت سیزدهم تدوین شد و در مراحل نهایی قرار دارد که بر اساس آن تولید و امنیت غذایی کشور برای ۱۰ سال آینده ترسیم می‌شود.

وی اظهار داشت: استقلال سیاسی هر کشور به استقلال اقتصادی آن وابسته است و این مهم به تولید و تامین محصولات راهبردی(استراتژیک) کشاورزی بستگی دارد از این رو امروز غذا به سلاح و ابزاری برای تسلط بر کشورها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت محصولات غذایی در جهان در پی جنگ اوکراین و روسیه سبب شد تا بار دیگر امنیت غذایی جایگاه ویژه خود را پیدا کند و همه کشورها از جمله ایران به این مهم بیش از پیش توجه کنند.

رییس سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: در واقع باید گفت دغدغه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت امنیت غذایی آنطور که شایسته بوده در طول این ۴۳ سال محقق نشده اما دولت سیزدهم برای تحقق این مهم همت کرده است.

خیام‌نکویی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت سیزدهم، تصریح کرد: در این بیانات تاکید زیادی بر امنیت غذایی شد این به معنی آن است که در کشور موضوع مهمتری از امنیت غذایی وجود ندارد.

۸۰ درصد ضریب خودکفایی کشور در تولید محصولات کشاورزی

وی با بیان اینکه اکنون ضریب خودکفایی کشور در محصولات کشاورزی ۸۰ درصد است، اظهار داشت: آن ۲۰ درصدی که کشور به واردات محصولات کشاورزی وابسته است مربوط به روغن می باشد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد روغن‌های خوراکی موجود در بازار کشور وارداتی و الگوی مصرف نامناسب سبب افزایش مصرف روغن در کشور شده است به‌طوری‌که مصرف روغن در کشور ۲ برابر میانگین جهانی است که بیشتر به نحوه طبخ غذاها از آب‌پز به شکل سرخ‌کردنی و فست‌فود مرتبط می‌شود.

خیام‌نکویی با بیان اینکه نیاز کشور به غذا در سال‌های آینده به ۵۰ میلیون تن می‌رسد، افزود: برای تامین این نیاز چاره‌ای جز استفاده از دانش و فناوری‌های نوین و بومی نداریم.

وی ادامه داد: از آنجاکه راهبرد ایران در بخش کشاورزی، اقتدار غذایی است پس موضوع امنیت غذایی و افزایش محصولات راهبردی(استراتژیک)از اهمیت دوچندانی برای کشور برخوردار است چرا که نه تنها ما باید در آینده امنیت غذایی کشور خود را تامین کنیم بلکه نیاز غذایی کشورهای دوست را نیز باید برآورده کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید