Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت بخش زراعت را پرداخت کرد

ابلاغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات طرح مردمی سازی یارانه ها به آذربایجان شرقی طی دو روز گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در روزهای اخیر غرامت بخش زراعت پرداخت شده و غرامت بخش باغبانی نیز تا 15 روز آینده پرداخت می شود.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت بخش زراعت را پرداخت کرد

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: امسال صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت غرامت ها تاخیر داشته است اما با پیگیری هایی که صورت گرفته است، در روزهای اخیر غرامت بخش زراعت پرداخت شده و غرامت بخش باغبانی نیز تا 15 روز آینده پرداخت می شود.

اکبر فتحی در روستای تاوا ( طوق) شهرستان میانه با اشاره به اینکه 85 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: هماهنگی خوبی در استان با شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی داریم تا مسائل مربوط به آب را حل کنیم و اگر این هماهنگی نباشد کشاورزان متضرر می شوند.

وی ادامه داد: از زمان اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه ها دامدارها ایثارگرانه به تولید ادامه دادند تا امنیت غذایی تهدید نشود و همه ما مدیون زحمات شبانه روزی کشاورزان عزیز هستیم.

فتحی رفع تداخل و صدور سند کشاورزی را یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد و ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی، آقای ساداتی نژاد دستوری صادر کرده اند تا تمام کشاورزان برای اراضی خود سند بگیرند. شرایط این کار فراهم شده است و مدیریت امور اراضی هم مکلف است تا برای صدور سند تاییدیه های لازم را ارائه کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، کشاورزی قراردادی را از دیگر اولویت های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: حدود 40 درصد تولیدات کشاورزی دنیا در قالب کشاورزی قراردادی است و ما هم باید به این سمت و سو برویم. این قرارداد ما بین بانک کشاورزی، شرکت غله ، شرکت خدمات حمایتی و کشاورزان منعقد می شود. با توجه به اینکه در کشت قراردادی 50 درصد کود فسفاته و پتاسه و هزینه بیمه در زمان کشت تامین می شود و کشاورز بعد از برداشت محصول هزینه آنها را پرداخت می کند، مشکل نقدینگی حل می شود و کشاورزان برای فروش محصولات تولیدی خود نیز نگرانی ندارند.

فتحی با بیان اینکه طرح اصلاح الگوی کشت مکمل کشاورزی قراردادی است  افزود: آیین نامه الگوی کشت بعد از 55 سال تدوین شده است و در استان ما هم روستا به روستا محصولاتی که باید کشت شوند مشخص شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری،  2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی شامل کانال آبیاری، آبیاری تحت فشار، گلخانه و سایر حوزه ها مصوب شده است. از این میزان، 150 میلیارد تومان تخصیص یافته است که سهم شهرستان میانه مشخص شده است همچنین تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی سپاه منعقد شده است که هم از این محل و هم اعتبارات سفر ریاست جمهوری اقدامات احداث جاده بین مزارع روستاها و کانال آبیاری در اولین فرصت فصل کاری شروع خواهد شد. 

فتحی با اشاره به اینکه در بخش امور دام ، کنسانتره تغذیه بهداشتی است و باعث افزایش بهره وری می‌شود افزود: دامداران برای افزایش بهره‌روی از نهاده خام استفاده نکنند و از کارخانه هایی که کنسانتره با کیفیت ارائه می کنند، کنسانتره تهیه و استفاده کنند. استفاده از نهاده خام علمی نیست و گاوداری های صنعتی هیچ کدام نهاده خام مصرف نمی کنند.

وی اعلام کرد: اخیرا برای تسهیلات طرح مردمی سازی یارانه ها، 1000 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده است و دامداران از این فرصت استفاده کرده و از تسهیلات بهره ببرند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار به مشکل آب شرب و کشاورزی در شهرستان میانه اشاره کرد و افزود: با پیگیری های انجام شده بخشی از مشکلات مربوط به تنش آبی در روستاها حل  شده است و در تلاش هستیم تا مشکلات بقیه را نیز رفع کنیم.

سید مرتضی حسینی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مشکل آب شرب روستای طوق میانه از طریق طرح جهاد آبرسانی حل می شود و تامین آب کشاورزی نیز از طریق سدها امکان پذیر خواهد بود. روستای طوق از بابت آب در مشکل است، پیشنهاد ما این بود که از سد آیدوغموش برای آبیاری باغات استفاده شود و شرکت آب منطقه ای استان سازوکارهایی را برای حل این مشکل در نظر گرفته است.  

وی با بیان اینکه روستای طوق شهرستان میانه قطب دامداری و تولید شیر است و 4 تن برای میانه از این روستا شیر ارسال می شود افزود: باید برای سرمایه گذاری در این زمینه مانند شیرپزی صنعتی و کارخانه فرآوری شیر برنامه ریزی شده و با ارائه تسهیلات قابلیت های این روستا در زمینه کشاورزی و دامداری شکوفا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: ما در استان با تنش آبی روبرو هستیم و وضعیت بارش ما 60 درصد نسبت به سال قبل کم است و این موضوع ما را نگران می کند.

یوسف غفارزاده افزود: در سفر ریاست جمهوری 3 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب مصوب شد که 1200 میلیارد تومان مربوط به شهرستان میانه بود و پروژه های سد شهریار، گرمی چای و سد آیدغموش در این شهرستان فعال است. در شهرستان میانه حدود 350 هکتار از اراضی آبی با مشکلاتی در زمینه تامین آب مواجه هستند یعنی یا آبشان تامین نمی شود و یا از طریق چاه است. تامین آب برای اراضی روستای طوق در جلسات استانی بررسی شده و حق آبه روستا از طریق سد آیدوغموش خواهد بود که این موضوع بعد از گرفت مجوز از وزارت نیرو اجرایی شده و طوق از سد آیدوغموش سهم خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید