Iranian Agriculture News Agency

نوبخت:

طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی با هدف حفظ منابع آب اجرایی می‌شود

تاکید بر انجام طرح‌های آبخیزداری در مناطق سیل‌خیز فارس

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از اجرای طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی با هدف حفظ منابع آب موجود در کشور خبر داد و گفت: در این راستا مبلغ ۱۰۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی برای استان فارس در نظر گرفته شده است که ۵ میلیارد آن جهت مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص خواهد یافت.

طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی با هدف حفظ منابع آب اجرایی می‌شود

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت در بازدید از طرح‌های آبخیزداری شرق استان فارس، بر اجرا و مطالعه طرح‌های آبخیزداری در مناطق اولویت‌دار و سیل‌خیز استان فارس تاکید کرد و گفت: همه اراضی سیل‌خیز استان باید به سرعت مطالعه و عملیات آبخیزداری در آنها اجرا شود.

وی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای پروژه‌های آبخیزداری شهرستان داراب اظهار امیدواری کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته پروژه‌های آبخیزداری بیش از پیش توسعه و ادامه یابد.

منابع طبیعی واگذار کننده عرصه نیست

نوبخت پیرامون مراحل واگذاری عرصه جهت اجرای طرح‌های کشاورزی و دیگر طرح‌ها گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور واگذار کننده عرصه نیست و متولی این امر معاونت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی در خصوص پدیده فرونشست زمین در برخی اراضی و دشت‌ها نیز گفت: بحران کم‌آبی و ایجاد فروچاله که در پی برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی اتفاق افتاده است را می‌توان با اجرای عملیات آبخیزداری و مصرف بهینه آب مدیریت کرد‌.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با حضور در فرمانداری شهرستان زرین‌‌دشت با تاکید بر انجام سریع‌تر طرح‌های آبخیزداری بویژه در مناطق محروم استان گفت: پروژه‌های مطالعاتی حوزه‌های آبخیز در حوزه شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت بویژه در مناطق دهنو و شهر پیر زرین‌دشت حداکثر تا ۳ سال آینده به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اقتصادی کردن طرح‌های مرتعداری با مشارکت فعال مرتعداران اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سالیان اخیر مبنی بر لزوم مشارکت مردمی و جوامع محلی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی بویژه مرتعداری، توجه به دانش بومی، علمی و فنی در تحقق اهداف این طرح‌ها بسیار سازنده است.

نوبخت همچنین در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب خطاب به دانشجویان این مرکز تصریح کرد: با استفاده از توان و نیروی جوانی در راستای انجام پژوهش‌ها و تحقیقات علمی در زمینه شناخت گونه‌های مقاوم در برابر خشکسالی و تنش‌های خشکی و حفظ و پایداری عرصه های منابع طبیعی تلاش کنند.

وی همچنین به مناسبت هفته پژوهش در جمع پژوهشگران برتر دانش‌آموزی آموزشگاه‌های شهرستان داراب گفت: کارت همیار طبیعت دانش‌آموزی به دانش‌آموزان پژوهشگر این شهرستان اعطا خواهد شد.

اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در دستور کار قرار گیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که در سفر به داراب دکتر نوبخت را همراهی می کرد با تاکید بر اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان داراب به اجرای برخی از این پروژه‌ها در مناطق تنگ رغز، تنگ خشک، بانوج، اکبرآباد، جنت شهر و منطقه فورگ اشاره و خواستار تسریع در انجام عملیات مطالعه این پروژه‌ها شد.

محمدجواد عسکری بحث آبخیزداری و آبخوانداری در شرق فارس را ضروری عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که به صورت جدی و با قاطعیت در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است و یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم تامین اعتبارات لازم برای این حوزه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید