Iranian Agriculture News Agency

روستایی خبر داد:

معرفی 100 رقم محصول برای دیمزارهای کشور در مراغه

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: این موسسه برای افزایش و پایداری تولید در دیمزارها حدود ۱۰۰ رقم جدید محصول زراعی معرفی کرده است.

معرفی 100 رقم محصول برای دیمزارهای کشور در مراغه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، مظفر روستایی در آیین تجلیل از محققان موسسه تحقیقات دیم کشور افزود: با تلاش محققان این موسسه ۴۱ رقم گندم، ۱۸ رقم جو، ۲۰ رقم نخود، ۷ رقم عدس، ۸ رقم علوفه و ۷ رقم دانه روغنی ، حبوبات و علوفه است.

وی اضافه کرد: برای توسعه سطح زیرکشت، ارقام این موسسه در قالب ۷۶ قرارداد برای تکثیر به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، با تلاش محققان این موسسه در ۷۰ درصد مزارع دیم کشور ارقام معرفی شده این موسسه کشت می شود.

وی گفت: تغییر زمان کشت حبوبات از بهار به پاییز، بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تکثیر بذر و افزایش همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را از مهمترین برنامه های این موسسه برای انتقال یافته های تحقیقاتی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان نیز در این مراسم گفت : با تلاش محققان موسسه تحقیقات برای تمامی مناطق با اقلیم های مختلف ارقام محصولات زراعی دیم معرفی شده است.

علی رخ افروز گفت: به‌خاطر تعدد ارقام معرفی شده کشاورزان به راحتی می توانند ارقام متناسب با اقلیم و شرایط آب هوایی خود را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: به برکت ارقام این موسسه، کشاورزان در شمال اذربایجان شرقی امسال در هر هکتار ۱۲ تا ۱۸ تن علوفه در شرایط دیم تولید کردند.

رخ افروز افزود: با تلاش محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، کشور در تولید محصولات زراعی دیم به ویژه در غلات و حبوبات به پایداری تولید رسیده است.

در این مراسم از ۵ نفر محقق و پژوهشگر نمونه این موسسه تجلیل شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید