Iranian Agriculture News Agency

عضو انجمن علوم خاک ایران:

بیشترین عامل فرسایش خاک مربوط به دخالت انسان است

عضو انجمن علوم خاک ایران با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع آبی و خاک گفت: بررسی ها نشان می دهد که دخالت انسانی بیشترین عامل تخریب و فرسایش خاک در کشور است .

بیشترین عامل فرسایش خاک مربوط به دخالت انسان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، ناصر دواتگر، عضو انجمن علوم خاک ایران در همایش استانی روز جهانی خاک که در سالن اجتماعات مؤسسه تحقیقات علوم دام کشور مستقر در کرج برگزار شد، گفت: بزرگترین چالش بر سر راه اراضی کشاورزی کشور مربوط به تغییر کاربری اراضی و کوچک شدن این زمین ها است.

عضو انجمن علوم خاک ایران افزود: اراضی کشاورزی در سه حالت دستکاری می شود که شامل پروژه های عمرانی، توسعه شهری و توسعه اراضی کشاورزی است.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع آبی و خاک، عامل انسانی را موثرترین عامل فرسایش خاک در کشور عنوان کرد و افزود: بررسی ها نشان می دهد که دخالت انسانی بیشترین عامل تخریب و فرسایش خاک در کشور است برای مثال جهش مسکن، آسیب زیادی به اراضی وارد کرده است.  

دکتر دواتگر با بیان اینکه برداشت غیرمجاز خاک از استان های شمالی کشور یکی از معضلات بخش کشاورزی است، تصریح کرد: به طور معمول برای توسعه شهری به سمت اراضی حاصلخیز که دارای درخت و آب و هوای خوب است می رویم که یکی از عوامل آسیب زا است.

عضو انجمن علوم خاک ایران بیان کرد: خاک خدمات اکوسیستمی متنوعی دارد که کشاورزی یکی از پازل های آن است و دیگر تاثیرات آن را می توان در محیط زیست، کنترل سیلاب، ساخت و سازها و تغییر اقلیم برشمرد.

دواتگر به موضوع حکمرانی خاک اشاره کرد و افزود: زمانی که موضوع حکمرانی در بحث خاک پیش می آید عده ای از ذی نفعان به کشمش در حوزه توسعه، مالکیت و منابع می پردازند که این کشمکش ها بازهم تاثیری منفی بر این نهاده و زیرساخت مهم دارد.

وی با بیان اینکه از ۱۶۵ میلیون کیلومتر مربع وسعت کشور فقط ۱۸.۵ میلیون هکتار خاک کشاورزی داریم که بیشتر آن اراضی دیم است، اظهار داشت: از این میزان نیز فقط پنج میلیون هکتار خاک حاصلخیز کشاورزی درجه یک و 2 است که بیشتر در استان های شمالی کشور واقع شده است.

عضو انجمن علوم خاک ایران خاطرنشان کرد: اراضی درجه سه و چهار کشاورزی که بیشتر عرصه های کشاورزی را به خود اختصاص داده اند، دارای محدودیت هایی همچون شوری، قلیایی و سنگ هستند و اساس کشاورزی ما بر همین خاک است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید