Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه ۱۷ هزار تُن ماهی در منابع آبی آذربایجان غربی

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه سالانه ۱۷ هزار تُن ماهی در این استان تولید می‌شود، گفت: امسال بیش از ۹.۵ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی با هدف بازسازی ذخایر آبزیان رهاسازی شده است.

تولید سالانه ۱۷ هزار تُن ماهی در منابع آبی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، محمدباقر قریشی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی افزود: ۶ هزار ۵۰۰ تُن از مجموع تولیدات ماهی در منابع آبی و بقیه در مزارع پرورشی تولید می‌شود که از این منظر استان دارای رتبه اول کشوری در بین استان‌های غیر ساحلی است.

وی با اشاره به صادرات انواع آبزیان از استان به کشورهای همجوار ادامه داد: عمده ترین آبزیان صادراتی ماهیان گرمابی از جمله کپور ماهیان و ماهی قزل آلا هستند ولی ماهیان زینتی نیز جز اقلام صادراتی از پایانه‌های آذربایجان غربی قرار دارد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اظهار کرد: یک مرکز تکثیر آبزیان از جمله ماهیان بومی و گرمابی جهت بازسازی ذخایر آبزی پروری تحت حمایت مرکز شهید کاظمی پلدشت در جوار رودخانه ارس دایر و مشغول به فعالیت است.

وی یادآور شد: در زمینه حفاظت از گونه ارزشمند شاه میگوی آب شیرین ارس نیز شیلات علاوه بر ممنوع کردن صید و صیادی این گونه، از سال ۱۳۹۷ اقدام به انجام مطالعات و نمونه برداری کرده و با توجه به سرعت بازسازی منابع آبی در این راستا نیز در آینده نزدیک شاهد افزایش این گونه ارزشمند در منابع آبی رودخانه ارس خواهیم بود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اضافه کرد: صنایع بسته بندی و فرآوری شاه میگوی ارس نیز در شهرستان پلدشت دایر است که با افزایش مجدد ذخایر فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

قریشی درباره پرورش ماهی در قفس نیز گفت: این موضوع از ۲ دهه گذشته در استان عملیاتی شده و در دریاچه پشت سدهایی که برای مصارف آب شرب نباشد اجرای آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شیلات استان آذربایجان غربی در این زمینه هم اقدام به مطالعه و ظرفیت سنجی منابع آبی کرده است، تاکید کرد: در سال‌جاری چندین منبع آبی در این خصوص هدف انجام مطالعات لازم برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس هستند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ماهی به این روش به صورت طبیعی پرورش می‌یابد، افزود: در روش پرورشی از منابع آبی استفاده بهینه شده و هزینه‌های مزارع و پمپاژ آب نیز حذف می‌شود به همین علت یکی از روش‌های مطلوب در آبزی پروری محسوب می‌شود.

آذربایجان‌غربی به عنوان دومین استان پر آب کشور با داشتن ۱۰ سد و ۹ رودخانه با قابلیت صید ماهی و ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش انواع آبزیان از استان‌های مستعد جهت تولید در زمینه آبزی‌پروری کشور به شمار می‌رود که سرمایه گذاری در این حوزه با هدف صادرات می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وجود رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز زمینه بسیار مناسبی برای تولید و پرورش ماهی در این استان به وجود آورده است تا در کنار کشاورزی توجه به آبزی پروری نیز غیرقابل اجتناب باشد.

همچنین سدهای مهاباد، نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس۲، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده به عنوان ۱۰ منبع نیمه طبیعی مهیا برای عملیات صیادی است.اما از بین تمام این منابع آبی، ارس دارای اهمیت ویژه‌ای است چرا که با تقویت ذخایر آن می‌توان به اشتغالزایی در این منطقه مرزی کمک شایانی کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید