Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از محصول باریجه ساماندهی شود

۱۸ سامانه از مراتع ییلاقی شهرستان آرادان به مساحت ۱۰ هزار هکتار باریجه خیز است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان در حاشیه کارگاه آموزشی پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک بخش مرتع شهرستان آرادان عنوان کرد: مراتع شهرستان آرادان دارای تنوع گیاهی بسیار بالایی بوده و بالغ بر 18 سامانه از مراتع ییلاقی این شهرستان به مساحت 10 هزار هکتار باریجه خیز است.

بهره‌برداری از محصول باریجه ساماندهی شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمد معین اظهار کرد: بهره‌برداری از باریجه مقرون به صرفه و اقتصادی‌تر نسبت به دامداری بوده و هرساله عملیات کپه کاری باریجه به‌صورت مشارکتی در مراتع شهرستان انجام می‌شود.

وی افزود: تفاهم‌نامه کپه کاری گیاه باریجه در سطح 400 هکتار از مراتع ییلاقی شهرستان با مجریان طرح‌های مرتع‌داری با حضور سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان منعقد شد و در همین راستا بذر باریجه به‌صورت رایگان در اختیار مرتع‌داران قرار داده شد و مقرر شد در روزهای آینده نسبت به کاشت بذر به روش کپه کاری با نظارت کارشناسان اداره شهرستان اقدام کنند.

سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در کارگاه آموزشی پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک بخش مرتع شهرستان آرادان بیان کرد: بهره‌برداری از محصولات فرعی به‌ویژه باریجه باید ساماندهی شود که در اولویت اول بهره‌برداری با مرتع‌داران همان مرتع بوده و در اولویت دوم در چارچوب طرح بهره‌برداری و با تشکل بهره‌برداران محصولات فرعی است و بعضی از مراتع که فاقد طرح بهره‌برداری هستند حتماً طرح بهره‌برداری از محصولات فرعی تازمان برداشت سال آینده تهیه و تصویب شود.

وی از تمامی بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی خواست اولویت کاری خود را بر حفظ، احیاء، توسعه و در مرحله چهارم بهره‌برداری بدانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید