Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

هر تلاشی در جهت بالابردن سطح پوشش بیمه در جهت منافع کشاورزان است

حفاظت خاک با اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: هر تلاشی در جهت بالابردن سطح پوشش بیمه در جهت منافع کشاورزان است .

هر تلاشی در جهت بالابردن سطح پوشش بیمه در جهت منافع کشاورزان است

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان میانه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته خاک، بر لزوم حفاظت از این عنصر حیاتی با اجرای کشاورزی حفاظتی، مدیریت حاصلخیزی و افزایش مواد آلی خاک به منظور افزایش کیفیت این منبع تولید تاکید ورزید.

وی به موضوع فرسایش خاک اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی، نوع و پراکنش بارندگی و پستی و بلندی اراضی کشور، با سیل و خشکسالی روبرو هستیم که فرسایش آبی و بادی خاک را تشدید می‌کند و برای مقابله با آن ضروری است عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح بیشتری اجرا شود.

وی در ارتباط با خدمات سازمان جهادکشاورزی به روستاییان گفت:جامعه ای که ما با آن سروکار داریم جامعه روستایی است و با توجه به ماهیت فعالیتها و فعالان بخش کشاورزی مجبور هستیم خدماتی که جزو وظایف دستگاه های دیگر بوده(همانند پلاک گذاری که جزو وظایف پلیس راهور است) ولی در اولویت مسئولیت های آن نیست را پیگیری نماییم چرا که این امور به صورت غیرمستقیم به سازمان جهاد کشاورزی ارتباط پیدا می کند. برای مثال بحث پلاک گذاری تراکتور ها و دریافت کارت سوخت به دلیل اینکه می تواند کشاورزان را در بحث تولید دچار مشکل نماید برای سازمان جهادکشاورزی امر مهمی تلقی می شود و معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت بازرسی و نظارت بر بازار باید به اندازه کافی به امر پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی توجه کنند.

وی ادامه داد: همین امر در بحث سند دار کردن اراضی کشاورزی نیز مطرح است. چرا که هر گونه ممانعت از صدور سند مشکلی برای سازمان ثبت اسناد نیست اما کشاورزان را در مواقع اقدام به تاسیس واحدهای تولیدی یا استفاده از اسناد به عنوان ضمانت دریافت وام دچار مشکل خواهد کرد؛ از این رو سازمان جهادکشاورزی به عنوان متولی این بخش حتی در مواردی خارج از حیطه وظایف خود در پی رفع مشکلات کشاورزان و خدمت دهی به آنان به عنوان قشر زحمتکش و مولد جامعه است.

فتحی در ارتباط با بیمه محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه صندوق بیمه نتوانسته است آنگونه که باید به تعهدات خود عمل کند تا کشاورزان را در سنوات آتی مشتاق به بیمه محصولات خود نماید لذا این امر به افت عملکرد صندوق بیمه و کاهش سطح پوشش بیمه منجر شده است یعنی سطح پوشش بیمه از 250 هزار هکتار در سال گذشته به 10 هزار هکتار در سالجاری کاهش یافته است این در حالیست که در صورت پیش آمدن هر رخداد خسارتزایی کشاورزان به دستگاه های مختلف مراجعه خواهند کرد اما به دلیل عدم پیش بینی منابعی خارج از بیمه اقدام کمک کننده دیگری دور از ذهن است. بنابراین پرداخت 70 درصد غرامت در مقایسه با عدم بیمه به نفع کشاورزان است و این امر باید به آگاهی کشاورزان برسد. با توجه به اینکه درکنار افزایش حق بیمه در سالجاری تعهدات بیمه نیز افزایش یافته است و از سوی دیگر استان آذربایجان شرقی در معرض انواع تهدیدات قرار دارد، هر تلاشی در جهت بالابردن سطح پوشش بیمه در جهت منافع کشاورزان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با کشت برنج در شهرستان میانه گفت: از گذشته محصول برنج در این شهرستان کاشت می شود که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. کشتهای اولیه در زمینهای زهداری که قابل کشت برای محصولات دیگر نیست صورت گرفته و با آبهای سطحی آبیاری می شود و بحث آبهای زیرزمینی مطرح نیست. در الگوی کشت ارائه شده نیز کشت برنج در این منطقه  نفی نشده اما سطح آن کاهش یافته است. در ارتباط با کود مورد نیاز نیز باید بپذیریم که تنها محصولات استراتژیک گندم، جو، کلزا و چغندر قند مشمول کود یارانه هستند و باقی محصولات مانند باغات و سبزی و صیفی و جالیز و برنج که تناژ و ارزش محصول بالاست از کود آزاد استفاده خواهند کرد.

فتحی در مورد تسهیلات مرغداریها و صنایع تبدیلی از جمله سردخانه ها و گلخانه ها گفت: به محض ابلاغ تسهیلات در خدمت بهره برداران خواهیم بود. با توجه به باغات موجود در شهرستان و پتانسیل توسعه سردخانه ها منابع موردنیاز از محل اعتبارات تسهیلاتی سال1401 به محض ابلاغ تامین خواهد شد خوشبختانه تسهیلات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری ساختمان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان به عنوان خط مقدم ارائه خدمات در سفر ریاست محترم جمهور مبالغی پیش بینی شده که تخصیص آن آغاز گردیده است. از دو هفته گذشته تخصیص اعتبارات بخش کشاورزی در حوزه آبیاری تحت فشار، شبکه های آبیاری و ساختمان و قنوات شروع شده است.

وی در مورد تسهیلات امور دام افزود: در ابتدا مقرر بود 20 هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد که متاسفانه10 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت و تسهیلات پرداخت شده برای امور دام و مرغداریها از محل همین 10 هزار میلیارد تومان صورت گرفته است. تلاش وزیر محترم در جهت احیای 10 هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با تراکتور و تشویقی دامدار ابراز کرد: خوشبختانه نحوه معرفی تراکتور و شاخص های لازم مشخص شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد. این بار بخش دام هم مدنظر قرار گرفته است و افرادی که دارای چندین رأس دام هستند و یقیناً نیاز به تراکتور پیدا می کنند در کنار بخش مکانیزاسیون و کشاورزان و خدمات دهندگان می توانند برای دریافت تراکتور معرفی شوند.

فتحی در ارتباط با بخش آب و خاک گفت: پتانسیل آبیاری شهرستان میانه بالاست و هر جایی که شبکه آبیاری اصلی وجود دارد مدیریت جهادکشاورزی شهرستان موظف به اقدام برای شبکه های فرعی از محل اعتبارات کمک های فنی اعتباری آبیاری تحت فشار است.

وی با تاکید بر رفع تداخل پلاکات ارضی گفت: با توجه به شعار دولت سیزدهم مبنی بر سند دار کردن اراضی کشاورزی فرصت مناسبی است تا روند رفع تداخل با سرعت بیشتری پیگیری شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تاکید بر لزوم حرکت به سمت واگذاری وظایف تصدی گری سازمان در راستای  اصل 44 قانون اساسی گفت: واگذاری توزیع کود به بخش خصوصی که مورد موافقت وزیر محترم نیز قرار گرفته است در شورای معاونان مطرح شده و قابل اجراست اما به معنای رهاسازی نیست و باید نظارت های لازم همواره وجود داشته باشد.

فتحی گفت: دولت سیزدهم و مقام عالی وزارت یکسری اولویت هایی را در بخش کشاورزی تعریف کرده است و در واقع برنامه تحولی بخش کشاورزی که دکتر ساداتی نژاد از آن دفاع کرد به این موارد اشاره شده است و اکنون نیز استانها و به تبع آن شهرستانها براین اساس مورد ارزیابی قرار می گیرند. یک اولویت جهش تولید در دیمزارهاست. در شهرستان میانه کشت دیم از گذشته نیز وجود داشته و یکسری اقدامات علمی و اجرایی در حوزه دیمزارها صورت گرفته است اما اکنون با همراهی ستاد اجرایی فرمان امام پشتیبانی های لازم صورت می گیرد. زمانی این طرح با موفقیت تمام به نتیجه می رسد که اصول توصیه شده آن مانند رعایت تناوب ( تناوب کشت حبوبات یا علوفه با غلات) اجرا گردد.

وی کشاورزی قراردادی را اولویت اساسی دیگر وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: دستور العمل کشاورزی قراردادی در مورد گندم آبی اعلام شده و ارزیابی های صورت گرفته بر این اساس بوده برای سالهای آتی به عنوان پایه در نظر گرفته خواهد شد.بنابراین ضروری است حتی اگر مرحله اول کشت و پیدا کردن پشتیبان سپری شده،  مراحل دیگر این طرح مانند کود سرک و بیمه  و کرایه حمل زمان برداشت و ... مورد توجه واقع شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان الگوی کشت را اولویت دیگر وازتخانه ذکر کرد و بیان نمود: در الگوی کشت سنتی که در منطقه وجود داشته تغییرات جزئی ایجاد شده و برش شهرستانی آن اعلام خواهد شد که تغذیه مناسب در همین قالب مورد تاکید است. رفع تداخل پلاکات ارضی و گلخانه ها از دیگر اولویت های وزارتخانه است. شهرستان میانه مستعد توسعه گلخانه بوده و با شرایط آب و هوایی کنونی حرکت به سمت توسعه گلخانه ها ضروری است.

وی در خاتمه با اشاره به ساماندهی اراضی پایاب سدهای شهرستان میانه افزود: انشااله در سطح ۵۰۰ هکتار برای دهه مبارک فجر در اراضی پایاب سد آیدوغموش آماده خواهد شد و برای تعدادی از پروژه های جدید نیز تامین اعتبار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید