Iranian Agriculture News Agency

در همایش روز خاک مطرح شد:

انجمن خاک با محوریت تولیدکنندگان تشکیل شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیشنهاد می شود با رویکرد مشارکت تولیدکنندگان در حفاظت از خاک های کشاورزی استان فارس، انجمن خاکی تشکیل شود که گرداننده اصلی و نقش محوری آن را تولیدکنندگان ایفا کنند و بخش اجرا و تحقیقات در کنار آنها قرار بگیرند.

انجمن خاک با محوریت تولیدکنندگان تشکیل شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست "همایش بزرگداشت روزجهانی خاک" بیان کرد: دو پارادایم فکری مطرح است یکی اینکه باید محیط زیست را حفظ کنیم ولی در نگاه سایر سیاست گذاران باید محیط زیست را در خدمت توسعه اقتصادی قرار دهیم.

به گفته وی؛ انسان باید با انعطاف پذیری از محیط زیست بهره‌برداری داشته باشد و اگر دست‌اندازی در محیط زیست به وجود آمد اقدامات جبرانی و حمایتی هم توسط همان جامعه‌ انسانی مورد توجه قرار ‌گیرد و در این رهیافت راه حل مشارکتی دنبال می شود یعنی کار با مردم، به وسیله‌ مردم و برای مردم باشد.

دهقان پور ابراز کرد: در بحث امنیت غذایی مولفه هایی که داریم مشتمل بر فراهم بودن غذا، دسترسی به غذا، سلامت غذا و نهایتا پایداری تولید و امنیت غذایی است که از این مولفه ها سلامت غذا، پایداری تولید و بستری که غذا در آن تولید می شود به خاک بر می گردد.

وی اضافه کرد: در حوزه خاک باید اقدامات علمی و از بستر مرکز تحقیقات انجام شود، اما کشاورزان به عنوان گروه هدف باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: امروزه اکثر خاک های ما از لحاظ مواد آلی در فقر هستند، در همین راستا طرح افزایش مواد آلی خاک در این سازمان دنبال می شود.

"همایش بزرگداشت روزجهانی خاک" در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با حضور هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و جهانبخش میرزایی مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، در حاشیه این همایش مسابقه نقاشی با موضوع روز جهانی خاک برای دانش آموزان مقطع ابتدایی برگزار  و از پیشکسوتان حوزه آب و خاک تجلیل شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید