Iranian Agriculture News Agency

مشارکت عموم مردم در رفع معضلات خاک الزامی است

مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مشارکت عموم مردم در رفع معضلات خاک الزامی است، گفت: مشکلاتی که در حوزه‌ی خاک وجود دارد نه با یک دفتر، سازمان و تشکیلات بلکه با حضور آحاد مردم و با اراده‌ و همکاری همه‌ی مردم حل و فصل خواهد شد.

مشارکت عموم مردم در رفع معضلات خاک الزامی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، جهانبخش میرزاوند در "همایش بزرگداشت روزجهانی خاک" در شیراز با بیان اینکه متاسفانه ایران در زمینه فرسایش خاک رکوردار دنیا است و بررسی هایی انجام شده که فرسایش کجا و چرا اتفاق می افتد، ابراز کرد: در زراعت آبی حداقل فرسایش خاک صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه آنچه در زمینه فرسایش خاک، فاجعه آفریده در اراضی دیم است، اضافه کرد:کاشت بی رویه و بدون صرفه اقتصادی به دلیل مسائل اجتماعی- حقوقی و عدم استفاده از تکنولوژی مناسب کاشت از جمله دلایل فرسایش خاک در اراضی دیم است.

میرزاوند؛ فرسایش بادی را از دلایل اجتناب ناپذیر فرسایش خاک برشمرد و گفت: فرسایش بادی ذات کشور ما است بخشی از خوزستان، یزد، جنوب خراسان و بخشی قابل توجهی از سیستان و بلوچستان به دلیل ساختار زمین‌شناسی، سبک‌بودن بافت سطحی خاک و وجود بادهای موسمی فرسایش بادی دارند که البته دانش بومی در این زمینه وجود دارد و اقدامات زیادی هم صورت گرفته است.

به گفته وی؛ خردشدن اراضی کشاورزی منجر به اجرای نوعی از فرآیند مدیریت کاشت، داشت و برداشت محصول می شود که فقرماده آلی خاک را به دنبال دارد.

 میرزاوند؛ تغییر کاربری های غیرمجاز در کشور را به عنوان فاجعه ای دانست که به فرسایش خاک  کمک می کند.

وی با بیان اینکه 70 درصد زباله، ماده آلی است و فرهنگ جداسازی زباله باید از منازل شروع شود، گفت: کمپوست های تولیدی شهرداری ایران مجوز مرکز تحقیقات و در نتیجه قابلیت مصرف در آب و خاک را ندارند.

عدم مدیریت لجن کشاورزی حاصل از تصفیه خانه فاضلاب شهری، آلودگی های محیط زیست، عدم بررسی و مدیریت دقیق دلایل شوری خاک از دیگر چالش هایی بود که مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی به آن پرداخت و افزود: این چالش‌ها باید آسیب‌شناسی، علت ها بررسی و حل و فصل شود.

تعیین ارزش اقتصادی خاک از دیگر مباحثی بود که میرزاوند، به آن اشاره و تصریح کرد: در این زمینه باید توجه داشته باشیم که خاک تجدید ناپذیراست و در ارزش گذاری خاک، تنوع زیستی، اکوسیستمی، زیست‌محیطی، منظری مثل خاک‌های جنوب که مثلا رنگی هستند و قابل قابلیت جذب توریست دارند همه‌ی اینها باید در نظر گرفته شود.

شهرداری شیراز به عنوان خادم خاک معرفی شود

مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز در کشور رکورد جمع آوری خاک در پروژه ها و استفاده دوباره در فضای سبز دارد، گفت: در 15 سال گذشته بالغ بر ده هزار هکتار جنگل کاری در اطراف شهر توسط شهرداری صورت گرفته از این رو شهرداری شیراز به عنوان خادم حقوقی خاک باید معرفی شود.

میرزاوند بیان کرد: باید به دنبال خادمان خاک باشیم تا فرهنگ سازی شود، فردی که گفت خاک مهم تر از نفت است و تابلوی خیابان نفت را به خیابان خاک شناسی تغییر داد خادم خاک است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید