Iranian Agriculture News Agency

در همایش روز خاک مطرح شد:

سالانه 10 هزار هکتار زمین در کشور تغییر کاربری می یابد

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: در خوشبینانه ترین حالت ممکن هر ساعت ۱.۲ هکتار از اراضی کشور تغییر کاربری پیدا می کند یعنی در سال بیش از ۱0 هزار هکتار از اراضی ما تغییر کاربری می یابد.

سالانه 10 هزار هکتار زمین در کشور تغییر کاربری می یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، هادی اسدی رحمانی در "همایش بزرگداشت روزجهانی خاک" در شیراز بیان کرد: پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در کشور نیازمند زمین هستند، نمی توان جلوی سیاست های توسعه عمرانی، صنعتی و مسکن را گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه به منظور صیانت از خاک چند راهکار وجود دارد که برخی کلان هستند، تصریح کرد: برخی از سیاست ها و برنامه ها قابلیت اجرایی دارد که اولین آن این است که ما آمایش سرزمینی انجام دهیم و الگوی کشت را اجرا کنیم. 

به گفته وی؛ یکپارچه سازی اراضی، تکمیل طرح کاداستر به منظور اقتصادی شدن کشاورزی، ممانعت از خرید و فروش مشاعی اراضی و نقل و انتقالات قولنامه ای از دیگر سیساست هایی است که از تغییر کاربری های اراضی کشاورزی جلوگیری خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر قوانین حاکم بر موضوع ارث به شدت به اراضی آسیب وارد می کند، اظهار کرد: در این خصوص فقها باید کمک کنند، اگر کشاورزی فوت کند زمین به راحتی بر اساس قوانین تفکیک می شود و تغییر کاربری پیدا می کند در حالی که در کشورهای دیگر مالکیت اصلا به این شکل نیست، به این خاطر دولت ها می توانند جلوی تغییر کاربری را بگیرند.

اسدی رحمانی با بیان اینکه موسسه تحقیقات آب و خاک کشور پیشنهاد داده است واگذاری زمین برای طرح ها قطعا باید براساس کلاس اراضی یا همان قابلیت کشاورزی انجام شود، افزود: پیشنهاد تجدید نظر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی نیز به مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است. 

رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور توضیح داد: پیشنهاد کرده ایم در تبصره ۲ ماده ۹ قانون مذکور که می گوید اراضی کلاس یک و دو از اجرای پروژه های مسکن مستثنی شوند، اصلاح و اراضی کلاس یک تا چهار مستثنی شوند.

وی تاکید کرد: مگر چقدر  اراضی کلاس یک و دو در کشور وجود دارد؟، عمده تولید محصولات کشاورزی کشور در اراضی کلاس سه و چهار انجام می شود. 

اسدی رحمانی در پایان سخنرانی خود با اشاره به شعار امسال روز جهانی خاک "خاک سرآغاز غذا است" افزود:  تاکید می کنم و از همه می خواهم که در حفظ و حراست از خاک این سرمایه ملی کوشش کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید