Iranian Agriculture News Agency

ایمنی دام های رامهرمز در مقابل تب مالت

44 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت تحت پوشش عملیات ایمن سازی قرار گرفتند.

ایمنی دام های رامهرمز در مقابل تب مالت

به گزارش خبرنگار ایانا در  خوزستان؛ رئیس اداره دامپزشکی رامهرمز از پایان اجرای عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی رامهرمز علیه بیماری تب مالت خبر داد.

واکسیناسیون این دام ها با هدف ایمن سازی دام های رامهرمز علیه بیمار تب مالت و جلوگیری از انتقال احتمالی این بیماری به جامعه انسانی انجام شده است.

بهروز حقیقی گفت: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و به منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی رامهرمز، 44 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت در بازه زمانی دوماهه تحت پوشش عملیات ایمن سازی قرار گرفتند.

وی از مهم‌ ترین علائم بیماری تب مالت در دام ها را سقط جنین عنوان و اظهار کرد: از آنجا که یکی از راه های انتقال این بیماری به انسان تماس با جفت و جنین سقط شده دام مبتلا(ترشحات سقطی) می باشد، بنابراین لازم است دامداران با رعایت نکات بهداشتی و همچنین استفاده از لباس کار مناسب از ابتلا به این بیماری خود را مصون کنند.

حقیقی تصریح کرد: کنترل این بیماری در انسان، نیازمند کنترل و پیشگیری در دام هاست، که این امر با واکسیناسیون سراسری دام های سبک و سنگین، در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری مذکور با مشارکت بخش خصوصی صورت پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد:  بیماری تب مالت از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به شمار می رود که عامل این بیماری باکتری بروسلا است و از طریق مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، پنیرمحلی، آلایش خوراکی دام آلوده و تماس مستقیم با حیوان آلوده به انسان منتقل می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید