Iranian Agriculture News Agency

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی:

معارف منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل گردد

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: معارف منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل گردد .

معارف منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل گردد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در همایش روز جهانی خاک در تبریز با تسلیت ایام سوگواری رحلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و تبریک روز دانشجو به عنوان نماد استکبارستیزی و همچنین تبریک روز جهانی خاک به اهمیت این عنصر حیاتی  و بیانات مقام معظم رهبری در سال 1393 در جلسه دیدار مسئولان و فعالان حفظ منابع طبیعى، محیط زیست و فضاى سبز شهری در این ارتباط اشاره کرد و گفت: فرمایشات رهبری با این مضمون که "قضیه خاک از قضیّه‌ آب مهم‌تر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیّه‌ آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیّه‌ خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد." حاکی از اهمیت این ماده ارزشمند و حیات بخش است.

وی گفت: اهمیت و ارزش خاک از دو جنبه قابل بررسی است: از جنبه معنوی می توان توجه نمود که در قرآن کریم 4 کلمه در ارتباط با خاک به کار رفته است. کلمه تراب به معنای خاک 6 بار، تین به معنای گل 8 بار، صلصال به معنای گل خشک 4 بار و ارض به معنای زمین بیشتر از 100 بار استفاده شده است. اگرچه کلمات فراوانی در ارتباط با طبیعت در قرآن آمده است اما تنها کلماتی که در ارتباط با روح خداوند آورده شده است مرتبط با خاک است. آیه 5 سوره حج " ...فَإِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُرابٍ... (همانا ما شما را از خاک آفریدیم) حاکی از ارتباط سرشت انسان با خاک و روح خداوندی است.

وی افزود: از لحاظ علمی نیز خاک زیربنای کشاورزی خوب و رسیدن به امنیت غذایی است در حالیکه تشکیل یک سانتیمتر خاک صدها سال طول می کشد و بایستی در محافظت و نگهداری از آن تلاش فراوانی کرد اما فرسایش و از بین رفتن آن به دلایل انسانی و سوء مدیریت اتفاق می افتد. بنابراین همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید نمود معارف منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل گردد و فرهنگسازی لازم در مورد اهمیت خاک صورت گیرد و در مدارس به کودکان آموخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی گفت: استفاده از ظرفیت های قانونی برای حفاظت از خاک نیز مسئله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به کمبود خاک حاصلخیز برای کشاورزی استفاده بهینه از خاک و بهره وری و استفاده درست از آن بحث بسیار پراهمیتی است. از این رو اجرای قانون حفاظت از اراضی کشاورزی و نیز استفاده از آبخیزداری و آبخوان داری باید با توان هرچه بیشتری پیگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید