Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از پیگیری اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم در راستای هدف حفاظت از خاک خبر داد.

کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبرفتحی در حاشیه مراسمی که به مناسبت روز جهانی خاک با حضور متولیان، مدیران ، سیاستگذاران ، کارشناسان و بهره برداران مرتبط با خاک در محل سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت سازمان جهادکشاورزی استان در راستای حفاظت از خاک گفت: خاکی که تامین کننده امنیت غذایی جامعه است ضروری است که با همکاری تمام ارکان جامعه مورد حفاظت و نگهداری قرار گیرد. این عنصر حیاتی در معرض انواع تهدیدات مانند تهدیدات طبیعی از جمله فرسایش های بادی و آبی، تهدیدات با منشاء انسانی مانند تغییر کاربری های اراضی کشاورزی در اثر توسعه شهرسازی و شبکه های خدماتی و تهدیداتی که با مصرف انواع نهاده های شیمیایی در بخش کشاورزی به وجود می آید، قرار دارد.

وی در ارتباط با محافظت و بازگرداندن حاصلخیزی خاک که هر ساله مواد معدنی آن برداشت می شود، اظهار کرد: در سازمان جهادکشاورزی اراده کلی حرکت به سمت کم خاکورزی بوده و کشاورزی حفاظتی در دستور کار قرار دارد. در کم خاک ورزی در واقع  با یک مرحله کشت، شخم و کشت با هم ادغام شده و کمترین میزان خاک ورزی اتفاق می افتد. توصیه های کود و سمی ای که براساس توصیه های کارشناسی به کشاورزان صورت می گیرد تلاش می شود از مصرف مازاد این مواد جلوگیری شود. در ارتباط با مراتع نیز برنامه های آبخیزداری و آبخوان داری جزو برنامه های سازمان جهادکشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دولت سیزدهم کاشت یک میلیارد اصله نهال در سطح کشور برنامه ریزی شده است که برای اجرای برش استانی آن تلاش خواهد شد ادامه داد: در راستای تفاهمی که مابین وزارت آموزش و پرورش و وزارت جهادکشاورزی مبنی بر استفاده از مطالب حوزه خاک در محتوای آموزشی مدارس منعقد شده ، تفاهمی فی ما بین مدیر کل آموزش و پرورش و سازمان جهادکشاورزی اتفاق افتاده است تا مطالب حوزه حفاظت از خاک در برنامه های مدارس قرار گیرد.

وی با اشاره به تدوین قانون حفاظت از خاک در کشور، گفت: قانون حفاظت از خاک در قالب پنج بخش در سال ۹۸ به تصویب رسیده است. اجرای سه بخش از این قانون برعهده جهادکشاورزی و دو بخش دیگر برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

فتحی افزود: یکی از وظایف جهادکشاورزی در این راستا این است که باید تمامی مواد آلی و معدنی را که از خاک گرفته‌ایم به آن بازگردانیم.

وی با اشاره به لزوم رعایت ترکیب کودی موثر و تلفیقی در زمین‌های کشاورزی، گفت: آموزش در خصوص اهمیت حفاظت از خاک باید از همان مراحل اولیه زندگی به فرزندانمان آغاز شود و در این راستا نیز امسال طی تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش قرار شد تا کارشناسان خاک در مدارس حضور یابند.

 

حجم ویدیو: 4.20M | مدت زمان ویدیو: 00:01:17
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید