Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی اختصاصی ایانا با کارشناسان حوزه خاک

برنامه ریزی برای اجرای ۳۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان آذربایجان شرقی

استفاده از روش های خاکورزی حفاظتی یکی از اساسی ترین روشهای حفظ خاک

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده از روش های خاک ورزی حفاظتی یکی از اساسی ترین روش های حفظ خاک است.

برنامه ریزی برای اجرای ۳۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی  در استان آذربایجان شرقی

جلال رحیم زاده در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته خاک در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه منبع و اساس تولیدات کشاورزی خاک است گفت: جهت نگهداری از این خاک باید اقدامات ویژه و بیشتری انجام بدهیم. یکی از این اقدامات، جلوگیری از فرسایش خاک است، هم فرسایش آبی و هم فرسایش بادی. با روش‌های مختلفی می توان از فرسایش هایی که در اراضی شیب دار، به خصوص در اراضی شیب دار دامنه کوه ها یا تپه ها اتفاق می‌افتد جلوگیری کرد. با توجه به اینکه شخم موازی شیب باعث می‌شود در زمان بارندگی اکثریت خاک ها سست شوند و با رواناب هایی که ایجاد می شود خاک های ما هم دچار فرسایش شده و از دسترس اراضی کشاورزی خارج شوند، لازم است که در این نوع اراضی ما حتماً درجه شیب را لحاظ بکنیم. در اراضی که شیب بیشتر از ۱۵ درجه است کشاورزی نکنیم. در اراضی شیبدار با شیب 15 درجه نیز شخم ها را به صورت عمود بر شیب انجام بدهیم تا خاک ها به صورت رواناب ها از دسترس ما خارج نشوند.  این روان آب ها اکثراً تبدیل به سیلاب می‌شود و این سیلاب ها نیز باعث ویرانی شهرها و روستاها ‌می شوند.

وی افزود: همچنین برای حفاظت از خاک باید از مصرف بی رویه کودهای شیمیایی خودداری کنیم و از کودهای آلی و دامی بیشتر استفاده کنیم.

رحیم زاده با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که برای حفاظت از خاک لازم است، روش‌های آبیاری است اضافه کرد: لازم هست در اراضی شیبدار اصلاً به هیچ وجه از روش آبیاری غرقابی استفاده نکنیم. حتماً به صورت آبیاری نوار تیپ استفاده باشد که هم آب از دسترس ما خارج نشود، هم خاک از دسترس ما خارج نشود لذا لازم هست که این موارد را لحاظ کنیم تا از خاک بصورت بهینه استفاده کنیم.

وی استفاده از روش های خاک ورزی حفاظتی را یکی از اساسی ترین روش های حفظ خاک برشمرد و اضافه کرد: کشاورزی حفاظتی یا خاک ورزی حفاظتی یک سیستم است که ما سعی می کنیم بقایای گیاهی را در خاک حفظ کنیم.  ما امسال در طرح های جهش تولید حفظ 30 درصد بقایای گیاهی سال قبل را در برنامه هایمان داریم و سعی می‌کنیم که این ۳۰ درصد بقایا در خاک بماند تا از ایجاد روان آب ها جلوگیری شود. ما امسال در آذربایجان شرقی برای ۳۰۰ هزار هکتار، اجرای کشاورزی حفاظتی را برنامه ریزی کرده ایم. 

رحیم زاده یکی دیگر از روش های کشت حفاظتی را استفاده از کشت مستقیم بیان کرد و ادامه داد: کشت مستقیم روشی است که از شخم زدن جلوگیری می کند. با حداقل شخم و حذف گاوآهن و استفاده از چیزل ها و ادوات ترکیبی شخم انجام می گیرد تا از خاک محافظت شود.

حجم ویدیو: 34.71M | مدت زمان ویدیو: 00:05:31
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید