Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی اختصاصی ایانا با کارشناسان حوزه خاک:

حفظ و مراقبت از خاک های کشاورزی وظیفه ذاتی کشاورزان است

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان آذربایجان شرقی گفت: حفظ و مراقبت از خاک های کشاورزی وظیفه ذاتی کشاورزان است .

حفظ و مراقبت از خاک های کشاورزی وظیفه ذاتی کشاورزان است

 مصطفی قنبری در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته خاک در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با حفظ و نگهداری از خاک از دیدگاه کشاورزان گفت: کشاورزان اعتقاد دارند که سرمایه اصلی آنها زمین و خاک است، یعنی کار کشاورزی بیشتر با خاک در ارتباط است و محصولات کشاورزی در بستر خاک تولید می شود. چون درآمد، معیشت شان و زندگی شان از طریق خاک تامین می‌شود لذا حفظ و مراقبت از خاک های کشاورزی وظیفه ذاتی کشاورزان است. 

وی بیان کرد: کشاورزان روش هایی که به صورت تجربی آموختند را با علم و اطلاعات روز تلفیق کردند و در حال حاضر نگه‌داشت زمین در بخش کشاورزی استان رو به بهبود است، منتهی مشکلی که کشاورزان ما بیشتر آن را احساس می کنند کوچکی قطعات کشاورزی است که مانع کار بیشتر ماشین‌های کشاورزی و زراعت های به صرفه در روی خاک است؛ به همین خاطر نیازمند موضوع تجمیع و وسعت دادن به سطوح خاک های زراعی  هستیم که از دغدغه‌های کشاورزان استان است. به این دلیل نظام بهره‌برداری مناسب با وضعیت آنها می‌تواند بهترین کمک و مساعدت برای کشاورزان استان باشد. آمادگی در این زمینه در بین کشاورزان هست، منتهی روش‌های مناسب و سازگار و تقریباً بدون هزینه های اضافی نیاز هست که در بخش کشاورزی استان اعمال شود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان ادامه داد: این کار یک جنبه اجتماعی دارد که باید روی آن بیشتر کار شود که ما در ارتباط با موضوع جامعه‌شناسی روستایی و کشاورزی مشکل داریم. دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات و ادارات اجرایی ما بیشتر باید با کشاورزان در ارتباط با منافع و مسائل اجتماعی و تاثیر آن در تولید بخش کشاورزی کار بکنند که کشاورزان را توجیه و آشنا کنند. خود کشاورزان هم نسبت به همدیگر اعتماد بیشتری پیدا کنند، از طریق مصلحین، مددکاران و کشاورزان پیشرو سعی کنند که برای کشاورزی رهاورد ماندگار به وجود بیاورند. یعنی اینکه با یک فصل کاشت همه چیز به هم زده نشود و برای فصل‌های بعدی هم آمادگی بیشتر از طریق کشاورزان برای حفظ کاربری خاک، تقویت خاک، آینده خاک اندیشیده شود که این مورد تقاضای کشاورزان استان از مجموعه مدیریتی و سیاست گزاری است.

حجم ویدیو: 24.62M | مدت زمان ویدیو: 00:03:55
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید