Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی اختصاصی ایانا با کارشناسان حوزه خاک:

بیشتر شدن پدیده های حدی، باعث فرسایش و تخریب خاک می شود

تاکید بر اهمیت و نقش هواشناسی در حفاظت از خاک

کارشناس اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی بر اهمیت و نقش هواشناسی در حفاظت از خاک تاکید کرد.

بیشتر شدن پدیده های حدی، باعث فرسایش و تخریب خاک می شود

 یونس اکبرزاده در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته خاک در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: در دنیا تغییرات اقلیمی اتفاق افتاده است و به تبع آن در کشور ما هم این تغییرات مشهود است. با توجه به این تغییر اقلیم، پدیده های حدی بیشتر شده به طوری که ما الان، خشکسالی‌های شدید را مشاهده می‌کنیم و بارش های سیل آسا را نیز در منطقه داریم. در این شرایط اگر محفاظت خاک اتفاق نیافتد این پدیده‌های مخرب باعث می‌شود که تخریب خاک بیشتر شود، به طوری که در بحث خشکسالی ها، در اثر بادهای شدید و گردوغبارهایی که ایجاد می‌شود فرسایش خاک اتفاق می افتد. در بارش های سیل آسا و رگباری این باعث می شود که حفاظت خاک اتفاق نیفتد و فرسایش زیاد‌تر شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر، پی‌درپی اتفاق افتاده است و باعث شده است که سطح خاک خشک شود، از طرفی بادهای شدید در اثر کم شدن رطوبت، زیادتر شده است و این بادها منجر به گرد و غبارهای شدیدی در منطقه شده است. همه این موارد باعث شده که سطح خاک برداشته شود و فرسایش خاک اتفاق بیفتد. این فرسایش ها هم باعث می‌شود که ما در سال های آینده هم با فرسایش بیشتر مواجه باشیم و خاک ما آسیب ببیند.

اکبرزاده بیان کرد: ما در هواشناسی، با اطلاع‌رسانی و هشدارهای به موقع در مورد احتمال خشکسالی شدید و بارش های سیل آسا تلاش داریم تا خاک حفظ شده و فرسایش کمتر شود.

حجم ویدیو: 17.78M | مدت زمان ویدیو: 00:02:49
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید