Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی اختصاصی ایانا با کارشناسان حوزه خاک:

لزوم تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در کشور

تاکید بر لزوم ورود تشکلهای مردم نهاد به مباحث مربوط به حفاظت از خاک

سرپرست اداره امور حقوقی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: نهادهای غیردولتی از جمله تشکلهای مردم نهاد به بحث مربوط به حفاظت از خاک در اجرای ظرفیت قانونی ماده ۶۸۸ بپردازند و جلوی آلاینده های خاک را بگیرند.

لزوم تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در کشور

 علیرضا محمدنژاد داریانی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته خاک در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با مباحث حقوقی که برای حفاظت از خاک مطرح هست گفت: خاک بستر اصلی و رکن سازنده امنیت غذایی است متاسفانه امروز در کشورمان به رغم همه‌ قانونگذاری‌هایی که صورت گرفته است با تهدیدها و عوامل تخریب و از بین برنده خاک از جمله فرسایش خاک، اجرای طرح‌های عمرانی دولت، الحاق حرایم و محدوده های قانونی شهرها و تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغها مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای تشکیل هر سانتیمتر خاک زراعی صدها سال زمان لازم است افزود: این ثروت ملی و بسیار ارزشمند را به راحتی داریم از دست می دهیم قوانین متعددی که در این حوزه ها هستند، ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی است که به مراجع قضائی اجازه می دهد در مقابل آلاینده‌های خاک اقدامات مناسب قضایی را انجام دهند. قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها هست که به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده است علیه متخلفانی که تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی انجام می دهند به مواد 3 و 10 اعلام جرم کند. همچنین قانون حفاظت از خاک است که متاسفانه تا امروز آیین نامه اجرایی آن تهیه نشده است و امیدواریم که با وعده هایی که مسئولان امر می دهند تا پایان امسال شاهد تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی آن باشیم که بتوانیم از ظرفیت‌های قانونی در جهت حفاظت این ثروت ارزشمند بهره ببریم.

سرپرست اداره امور حقوقی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در استان ما اگر بخواهیم این را در دو بخش تقسیم بندی بکنیم، بخش اولش در مورد تغییر کاربری غیرمجاز است که ما بیشترین بحثی که داریم اجرای ماده ۳ و ۱۰ قانون حفظ کاربری است که در ماده 10به ویژه در تبصره ۲ راسا سازمان جهاد کشاورزی استان می‌تواند نسبت به قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام بکند. همچنین بحث مربوط به حفاظت از خاک در اجرای ظرفیت قانونی ماده ۶۸۸ است که پیشنهاد می کنم که نهادهای غیردولتی از جمله تشکل های مردم نهاد به این بحث بپردازند و جلوی آلاینده های خاک را بگیرند.

حجم ویدیو: 18.38M | مدت زمان ویدیو: 00:02:55
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید