Iranian Agriculture News Agency

تاثیر رعایت الگوی کشت و آبیاری نوین در افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ، بر اهمیت افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی تاکید کرد

تاثیر رعایت الگوی کشت و آبیاری نوین در افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، سیروس بیک‌بکان ، با اشاره به اینکه گندم، جو و کلزا ارقامی هستند که در فصل پاییز در چهارمحال و بختیاری کشت می‌شوند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته ارقام گندم همچون امید، بک کراس روشن، الوند و الموت در کشت پاییزه استفاده می‌شد که دوره رشد بیشتری دارند به‌گونه‌ای که برداشت گندم از اواخر یا اواسط تیرماه آغاز می‌شد و به دلیل همین طولانی‌تر بودن دوره رشد نیاز آبی این ارقام از گندم نیز افزایش پیدا می‌کند اما درحال حاضر ارقامی از گندم مانند میهن، پیشگام، پیشتاز، حیدری و... که زودرس هستند برای کشت پاییز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: ارقام گندم که درحال حاضر در استان برای کشت پاییزه مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای عملکرد خوبی هستند همچنین کیفیت گندم آن‌ها از نظر نانوایی بالا است، نکته مهم درخصوص این ارقام زودرس بودن آن‌ها است چراکه همین امر موجب می‌شود حدود یک یا دو بار کمتر از سایر ارقام گندم به آبیاری نیاز داشته باشند و درنتیجه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود همچنین برداشت گندم از مناطق گرم استان از اواخر خردادماه آغاز می‌شود و حدود ۲۰ تا ۲۵ روز برداشت گندم در استان زودتر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته برای کشت جو در چهارمحال و بختیاری از ارقامی همچون زرجو، ماکویی و... استفاده می‌شد که دوره رشد طولانی و نیاز آبی بیشتری داشتند اما درحال حاضر به دلیل شرایط خشکسالی و کاهش منابع آبی در استان سعی شده از ارقامی همچون مهتاب در کشت جو استفاده شود که علاوه‌بر اینکه از عملکرد و کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند نسبت به سایر ارقام جو نیاز آبی کمتری نیز دارند.

بیک‌بکان عنوان کرد: در گذشته برای تمامی سطح زیر کشت گندم دیم از رقم سرداری استفاده می‌شد، سرداری یکی از ارقام گندم است که سازگاری خوبی دارد اما از کیفیت نانوایی خوبی برخوردار نیست به همین‌ دلیل درحال حاضر ارقامی همچون هما، باران، آذر۲، تیرگان و... در کشت گندم دیم مورد استفاده قرار می‌گیرند و رقم سرداری به صورت کامل از چرخه تولید بذر اصلاح‌شده حذف شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سطح زیرکشت گندم آبی در استان حدود ۲۰ هزار کتار است و ۳۷ هزار هکتار نیز برای کشت گندم دیم مورد استفاده قرار گرفته همچنین ۱۰ هزار هکتار برای جو آبی و ۲۰ هزار هکتار نیز برای جو دیم در استان مورد کشت قرار گرفته است، ۱۵۰ هکتار نیز زیر کشت کلزا قرار دارد و با توجه به اینکه زمان کشت آن‌ها در شهریورماه آغاز می‌شود و در مناطق گرم نیز حدود ۱۰ مهرماه اتمام کشت است از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: کشت گندم در تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود، کلزا نیز به جز شهرستان سامان در سایر مناطق استان به صورت پراکنده مورد کشت قرار می‌گیرد اما طی یک تا دو سال گذشته در شهرستان لردگان و خانمیرزا با رشد علف هرز گل جالیز مواجه شدیم که سطح زیر کشت کلزا را محدود کرده به همین دلیل تحقیقاتی درحال انجام است تا راهکار مناسبی جهت مبارزه با این علف هرز ارائه شود.

بیک‌بکان یادآور شد: خوشبختانه در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت همچنین نسبت به سال‌های گذشته بارش خوبی در چهارمحال و بختیاری داشتیم البته منابع آبی استان به شدت کاهش پیدا کرده است و همین موضوع بیانگر اهمیت رعایت الگوی کشت در تمامی محصولات کشاورزی است، اجرای طرح آبیاری‌های نوین نیز می‌تواند نقش موثری در صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بخش کشاورزی درگذشته حدود یک میلیون و ۵۰ هزار مترمکعب آب در اختیار داشت و تولید محصولات کشاورزی نیز حدود ۹۰۰ هزار تن بود درصورتی که در سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی در استان اختصاص پیدا کرد اما به دلیل رعایت مسائل فنی، اجرای آبیاری نوین، ارائه آموزش‌ها و... تولیدات بخش کشاورزی به حدود ملیون و ۵۹۰ هزار تن رسید.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر چهارمحال و بختیاری درحوزه آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین به عنوان دومین استان در کشور شناخته می‌شود یعنی نسبت اراضی استان به آبیاری نوین ۶۸ درصد است همچنین به دلیل اجرای سیستم‌های آبیاری نوین راندمان استان نیز نسبت به میانگین کشوری بالاتر است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید