Iranian Agriculture News Agency

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

دانش بنیان کردن بخش کشاورزی فقط با داشتن روحیه جهادی محقق می‌شود

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی را یکی از ضروریات بسیار مهم در این حوزه دانست و گفت: دانش بنیان کردن بخش کشاورزی یعنی امنیت و اقتدار غذایی و عدم وابستگی در قالب خود کفایی است که این امر فقط با داشتن روحیه و مدیریت جهادی محقق می‌شود.

دانش بنیان کردن بخش کشاورزی فقط با داشتن روحیه جهادی محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید نجفی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی از گسترده‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور با وظایف متناوب و با هدف امنیت غذایی است که از یک نگاه عمده ترین ریشه آن به تشکیل وزارت جهادسازندگی به امر معمار کبیر انقلاب امام راحل (ره) در اوایل پیروزی انقلاب باز می‌گردد.

وی در خصوص تشکیل نهاد مقدس جهادسازندگی افزود: امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال۵۷ با تدبیر خویش دستور تشکیل دو نهاد مقدس سپاه پاسداران و جهاد سازندگی را صادر کردند که این دو نهاد در آن دوران و پس از آن نیز خدمات بسیار ارزشمندی برای نظام جمهوری اسلامی انجام دادند.

وی با بیان این‌که طبق نظریه کارشناسان، خدمات  جهادسازندگی پس از انقلاب اسلامی در محرومیت زدایی از روستاها و ستاد پشتیبانی جنگ، کم نظیر و یا  بی نظیر بود، تاکید کرد: فلسفه‌ شکل گیری این نهاد، در وهله اول محرومیت زدایی از روستاها بود و در اوایل انقلاب اسلامی نیز عده‌ای از جوانان مومن انقلابی و حزب الهی در قالب گروه‌های جهادی به صورت گروهی  وارد روستاها شدند و محرومیت زدایی را شروع کردند و در نهایت در سال ۵۸ با حکم امام راحل به صورت رسمی نهاد مقدس جهاد سازندگی شکل گرفت و در زمینه محرومیت زدایی، راه سازی، بهسازی، آبرسانی، برق و ... خدمات شایانی انجام داد.

نجفی در خصوص شاخص‌های موفقیت جهادگران در نهاد جهادسازندگی، گفت: نخستین شاخص در موفقیت آن نهاد، داشتن روحیه ولایت مداری در بین جهادگران بود تا جایی که امام خمینی (ره) در یکی از پیام‌هایشان به جهاد گران با عبارت " فرزندان عزیز جهادی من " تعبیر می‌کنند که این عبارت عمق رابطه بین جهادگران و حضرت امام را می رساند.

وی افزود: دومین شاخص هم داشتن روحیه اخلاص و معنویت در بین نیروهای جهاد بود که با عشق و اخلاص کارها را شبانه روزی انجام می‌دادند و مدیران مجموعه جهاد در اکثر کارها خودشان پیشقدم بودند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سومین شاخص نیز استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردمی بود. جهادی‌ها بین مردم بودند و مردم هم جهاد را با عمق وجود قبول داشتند و این باعث پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه سازندگی روستاها شد. 

 

وی به کارهای اثر گذار دیگر در جهاد سازندگی اشاره کرد و افزود: یکی از کارهای جهادسازندگی پشتیبانی از امور جنگ بود که در قالب گروه‌های رزمی، مهندسی و ستاد پشیبانی جنگ، امور را بر عهده داشتند و یکی از نمونه‌های آن هم ساخت پل شناور خیبر به دست با کفایت مهندسان جهاد بود که جا دارد در اینجا یادی بکنیم از سردار پر افتخار جهاد شهید پور شریفی که نقش عمده‌ای در ساخت این پل داشت.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات باعث شد تا جهاد سازندگی چندین هزار شهید، جانباز و آزاده تقدیم انقلاب کند و نتیجه آن‌ها نیز این بود که امام راحل (ره) لقب پر افتخار "سنگرسازان بی سنگر" را به جهادگران اطلاق کردند.

نجفی در خصوص ادغام وزارت جهادسازندگی و کشاورزی نیز گفت: در سال ۱۳۷۹ بنا بر صلاحدید دولت وقت، وزارت جهادسازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد و این ادغام جهادسازندگی طبق اظهار نظر بسیاری از کسانی که کارهای جهاد را از نزدیک دیده بودند، صحیح نبود و اما این کار انجام شد و بعد از شرح وظایف جدید و منفک شدن برخی از واحدهای قبلی، ماموریت جهادسازندگی تغییر کرد و عمدتا به سمت تولید و امنیت غذایی در قالب تشکیلاتی به نام وزارت جهاد کشاورزی رفت.

وی با اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی که بر محور تولید، خود کفایی، امنیت غذایی و رسیدن به اقتدار غذایی استوار است، افزود: بعد از ادغام دو وزارت یکی از افتخارات وزارت جهاد کشاورزی یدک کشیدن نام پر افتخار " جهاد" است. دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن خود، شعار احیای جهادسازندگی و مدیریت جهادی را عنوان کرد که این می‌تواند جرقه خوبی برای پیشرفت کشور با روحیه و مدیریت جهادی باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید