Iranian Agriculture News Agency

صندوق ملی زیتون در استان قزوین ایجاد می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در راستای حمایت از زیتونکاران ، صندوق ملی زیتون در استان ایجاد و راه اندازی می شود.

صندوق ملی زیتون در استان قزوین ایجاد می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، رضا افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در جشنواره زیتون استان که با حضور صفدر نیازی رییس امور اراضی کشور، سیاهکلی نماینده مردم قزوین البرز و ابیک در مجلس شورای اسلامی،میثم پیله فروش معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استاندار قزوین، مدیران کل استان و باغداران منطقه در سیاهپوش طارم سفلی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: تشکیل صندوق ملی زیتون در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب شده و برای ان ۱۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شدا که بزودی راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰ هزار تن زیتون از باغات این استان برداشت شده اظهار داشت: اهمیت زیتون بخش طارم سفلی در کشور  به گونه ای است که امسال  زیتون بصورت کالای اساسی تلقی شده و برای اولین سال خرید حمایتی زیتون در استان انجام شده است.

افلاطونی اضافه کرد: خرید حمایتی زیتون توسط دولت با پیگیری مدیران استانی و وزیر جهاد کشاورزی امسال در منطقه طارم سفلی این استان اتفاق افتاد و در حال حاضر ۴ مرکز خرید، زیتون باغداران منطقه را خریداری می کنند که انتظار می رود سال آینده این امر توسط صندوق ملی زیتون انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به برنامه های این سازمان در راستای توسعه کشت زیتون در منطقه اشاره کرد وگفت: کشت متراکم و فوق متراکم از برنامه های این سازمان است که برای اولین بار کشت متراکم در کشور در واحد تولیدی کشت و صنعت خندان در طارم انجام شده است.

افلاطونی تغییر ارقام زیتون، اصلاح و سرشاخه کاری و جوانسازی باغات نیز از دیگر برنامه های سازمان برشمرد.

وی گفت: در بحث پروژه انتقال آب به طارم سفلی از ۲۵ میلیون مترمکعب آب تخصیصی ۲۰ میلیون مترمکعب به منطقه طارم سفلی اختصاص می یابد که هدف از این تخصیص، توسعه با غات در اراضی شیبدار و توسعه کشت زیتون در این منطقه است.

افلاطونی به صنایع تبدیلی و فرآوری زیتون در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۲۴ واحد فعال روغنکشی در منطقه طارم سفلی فعال است که کمک به زنجیره تولید زیتون منطقه خواهد کرد.

این مسوول گفت: زنجیره ارزش تولید محصولات کشاورزی بصورت عام و زنجیره تولید زیتون بصورت خاص از برنامه های در دست اقدام این سازمان است که یکی از این محصولات زیتون و کشمش است.

وی اضافه کرد: بایستی زنجیره ارزش افزوده در محصولات مختلف کشاورزی زراعی و باغی از طریق انجمن ها در بخش کشاورزی نگهداری شود وبه دست دلالان نیفتد.

افلاطونی گفت: ایحاد بازار زیتون و فرآورده های آن با عنوان شهر زیتون از دیگر برنامه های در دست اقدام این سازمان است که آمادگی لازم برای حمایت از سرمایه گذاران در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: مکانیزاسیون کاشت،داشت و برداشت همه محصولات کشاورزی مخصوصا زیتون از برنامه های این سازمان است که امروز برای اولین بار در کشور توسط کمباین، برداشت مکانیزه زیتون در باغات طارم سفلی انجام می شود.

این مقام مسیول تاکید کرد: باید هزینه تولید در بخش کشاورزی را کاهش دهیم تا قدرت خرید و رقابت ایجاد شود.

گفتنی است، در حال حاضر ۹۷۵۰ هکتار از باغات استان به زیر کشت زیتون رفته که از این میزان ۷ هزار هکتار بارور و مابقی غیر بارور است و اینکه امسال ۴۰ هزار تن زیتون در استان تولید شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید