Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد خبر داد:

امکان سنجی 5 شهر مولد توسط قرارگاه "تحول و پیشرفت" در وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد قرارگاه "تحول و پیشرفت" در وزارت جهاد ، یادآور شد: این قرارگاه وظیفه شهرهای مولد را برعهده دارد و در حال حاضر در حال امکان سنجی 5 شهر بر اساس مصوبه است.

امکان سنجی 5 شهر مولد توسط قرارگاه "تحول و پیشرفت" در وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه‌ی افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته،  در جمع خبرنگاران گفت:  حوزه شیلات حوزه ای  است که نسبت به سایر بخش ها مورد غفلت بیشتری در سال های گذشته بوده و نیاز به حمایت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت های بسیار جذاب در حوزه سرمایه گذاری در این حوزه در کشور وجود دارد.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: میزان تولید در استان های داخلی برابر با استان های ساحلی است  و این موضوع نشان میدهد که  فعالیت های بسیاری را میتوان در سواحل انجام داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فرصت های سرمایه گذاری بسیار خوبی در شمال و جنوب کشور وجود دارد، از سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه شیلات دعوت کرد تا با توجه به ارزآوری بسیار بالا و وجود بازارهای صادراتی خوب، در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

به گفته ساداتی نژاد؛ سازمان شیلات ایران  و شرکت شهرک های کشاورزی در این زمینه آمادگی لازم برای کمک به متقاضیان را دارند.

وی با بیان اینکه امسال اولین شهرک شیلاتی برای تولید میگو در حجم یکهزار تن به بهره برداری رسید و تا پایان سال نیز به 2هزار تن میرسد، یادآور شد: شهرک شیلاتی سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد در منطقه میشود.

وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد شهرهای مولد کشاورزی بر بستر شیلات و در فاز نخست ۵ نقطه ساحلی درجنوب کشور خبر داد و گفت: به عنوان شهرک های نمونه آغاز به کار میکنند و  خانه های این شهرک ها و شهرهای مولد خانه های مولید هستند که علاوه بر سکونت اشتغال نیز دارند.

وی افزود: لذا هر خانه مولد در کنار سکونت، اشتغال و تولید را انجام می‌دهد و خرید نهاده‌ها و محصول عملاً توسط عامل توسعه انجام می‌گیرد؛ به‌نوعی در این شهرها کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک بستر برای حمایت از اشتغال و اسکان آن منطقه داریم.

وزیر جهاد کشاورزی، گفت: سازمان شیلات در سال اول دولت بر اساس برنامه تحولی حوزه شیلات تلاش هایی خوبی  داشته و شاهد رشد در حوزه صادرات، خاویار بوده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۳۷۲ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی، افزود: بیش از ۹۰ درصد از این تولیدی ماده بوده و در این حوزه ۲۲۰ درصد رشد داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه نگاه هان در حوزه صید حمایت از ذخایر دریا است، تصریح کرد:نگاه مان به محدود کردن صید است و این محدودیت در حال حاضر وجود دارد. البته از طرف دیگر با تعدادی از صیادانی که به صورت غیر مجاز اقدام به صید میکنند مواجه هستیم؛ لذا برنامه تقویت ذخایر موضوع بسیار مهمی است و عملا با این وسیله  اشتغال پایدار در منطقه ایجاد و تولیدثروت میکنیم؛ این مهم  از برنامه هایی است که توسط شیلات پیگیری میشود و در سال آینده نتیجه خوبی از آن را خواهیم دید.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه "تحول و پیشرفت" در وزارت جهاد ، یادآور شد: این قرارگاه وظیفه شهرهای مولد را برعهده دارد و در حال حاضر در حال امکان سنجی  5 شهر بر اساس مصوبه است؛ تلاش داریم در این 5 شهر اول از مکان هایی استفاده کنیم که زیرساخت های وجود دارد یا در حاشیه شهر ها و روستای های موجود  استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  در مورد مرغ آرین گفت: مرغ آرین بسیار حائز اهمیت است؛ در حال حاضر  صادرات مرغ آرین آزاد است و نگاه و الویت ما در بحث صادرات این محصول بوده و در خرید تضمینی نیز الویت خرید ما مرغ آرین است و 12 درصد گرانتر از سایر نژاد ها خریداری میکنیم.

به گفته وی، نگاه حمایتی در ابعاد مختلف از مرغ آرین  وجود داشته  و این سیاست معاونت امور دام در وزارت جهاد کشاورزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید